Hjælp til undervisning af tosprogede elever (PL)
Undervisning af tosprogede (UTE) er et vigtigt element i den danske folkeskole. Derfor er "Undervisning af tosprogede" nu et selvstændigt PL-modul på læreruddannelsen. Det kaldes også dansk som andetsprog og andetsprogsdidaktik.
Her finder du de opgaveeksempler, som vi indtil videre har indsamlet til PL-modulet – Som fx kan hjælpe dig til eksamen i PL.
Modulet Undervisning af tosprogede ligger ofte sidst af de nationale PL-moduler og bliver derfor forkortet PL4. Det kan dog også ligge tidligere, så derfor kan nogle opgaver blive kaldt PL1, PL2 eller PL3.
Du finder mange flere opgaver om undervisning af tosprogede i opgaverne fra Dansk som andetsprog. Dansk som andetsprog var – udover at være et fag på den nuværende læreruddannelse – også et fag på den gamle reform, så du kan finde opgaver indsamlet over de sidste 10-15 år.
Her finder du hjælp til de 3 andre nationale moduler:
Elevens læring og udvikling (PL)
-
Læremiddelanalyse af Alinea Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KMP i Undervisning af tosprogede med analyse og redidaktisering af læremidlet 'Avis ibørnehøjde' fra Alinea. Problemformulering 1. Problemformulering til analysenHvilke muligheder for inddragelse af f (…)
-
Tosprogede elever | Kompetencemålsprøven PL4 Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KompetencemålsprøvePL4 – undervisning af tosprogede elever.Opgaven indeholder en teoretisk redegørelse af andetsprogstilegnelse, samt en analyse af et danskfagligt læremiddel (Fandango). Opgaven besva (…)
-
Clio | UTE | Kompetencemålsprøve Samfundsfag, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KompetencemålsprøveModul: PL4 Undervisning af tosprogede elever ProblemformuleringI hvilket omfang lægger Clios forløb ‘Demokrati og magt' op til sproglig udvikling hos flersprogede elever, og hvorled (…)
-
Kontrafaktisk historie | Redidaktisering og analyse Historie, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Opgaven er den endelige eksamensopgave for faget "Undervisning af tosprogede". Indeholder analyse af læremidlet "Kontrafaktisk historie" fra Gyldendal. Problemformulering I hvilken grad stilladserer d (…)
-
Undervisning af flersprogede elever Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL eksamensopgave om undervisning af tosprogede elever i dansk som andetsprog. LG5. ProblemformuleringPå hvilke områder kan flersprogede elever have udfordringer, både i forhold til hjemmet og i skole (…)
-
PL eksamen om inklusion Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL Kompetencemålsprøve om inklusion. Problemformulering Hvornår er inklusion opnået, og hvordan håndterer man som lærer udfordringerne ved inklusion i en klasse? (…)
-
Undervisning af tosprogede elever i matematik Matematik 1. - 6. klassetrin, Matematik 4. - 10. klassetrin, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgaven handler om undervisning af tosprogede elever i matematik. Hvordan der tages hensyn til dem i folkeskolen, og en revideret undervisningsplan, som tager særligt hensyn til dem. Problemfo (…)
-
Fandango 4 | UTE | Læremiddelanalyse Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i Undervisning af tosprogede med læremiddelanalyse. Problemformulering Hvorledes kan Fandango 4, et didaktisk læremiddel, bidrage til, at flersprogede elever kan udvikle deres andetspro (…)
-
Tosprogede elever i billedkunst Billedkunst, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
UTE eksamen. Skrevet i faget UTE med fokus på billedkunst. ProblemformuleringHvordan arbejdes der med tosprogede elevernes sprogtilegnelse i læremidlet Digitalt Collageportræt, og hvordan kan det styr (…)
-
Flersprogethed | Kompetencemålsprøve Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
LG5, KMP i UTE om flersprogethed i undervisningen.Problemstilling I denne opgave arbejder jeg med og analysere en undervisningssituation i engelsk i en 3. klasse - en case, som jeg og mine medstuderen (…)