Hjælp til undervisning af tosprogede elever (PL)
Undervisning af tosprogede (UTE) er meget vigtigt i den danske folkeskole. Derfor er "Undervisning af tosprogede" nu et selvstændigt PL-modul på læreruddannelsen.
Her finder du de opgaveeksempler, som vi indtil videre har indsamlet til PL-modulet – Som fx kan hjælpe dig til eksamen i PL.
Modulet Undervisning af tosprogede ligger ofte sidst af de nationale PL-moduler og bliver derfor forkortet PL4. Det kan dog også ligge tidligere, så derfor kan nogle opgaver blive kaldt PL1, PL2 eller PL3.
Du finder mange flere opgaver om undervisning af tosprogede i opgaverne fra Dansk som andetsprog. Dansk som andetsprog var – udover at være et fag på den nuværende læreruddannelse – også et fag på den gamle reform, så du kan finde opgaver indsamlet over de sidste 10-15 år.
Her finder du hjælp til de 3 andre nationale moduler:
Elevens læring og udvikling (PL)
-
PL eksamen om inklusion Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL Kompetencemålsprøve om inklusion. Problemformulering Hvornår er inklusion opnået, og hvordan håndterer man som lærer udfordringerne ved inklusion i en klasse? (…)
-
Didaktisk læremiddel | Analyse Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave fra PL4 med analyse af et læremiddel fra Clio-online. Problemformulering Hvor stort et fokus er der på andetsprogsdidaktik, i Clio onlines læremiddel, “Demokrati”, og hvordan kan dette (…)
-
Tosprogede elever | Kompetencemålsprøven PL4 Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KompetencemålsprøvePL4 – undervisning af tosprogede elever.Opgaven indeholder en teoretisk redegørelse af andetsprogstilegnelse, samt en analyse af et danskfagligt læremiddel (Fandango). Opgaven besva (…)
-
Læremiddelanalyse | Kompetencemålsprøven PL4 Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Kompetencemålsprøven PL4 om elever med dansk som andetsprog i danskundervisningen.Indeholder en læremiddelanalyse ud fra et DSA synspunkt af "Plot 4 : dansk 4. klasse" af Stina Abildgaard m.fk. Proble (…)
-
Kompetencemålsprøve med analyse af læremiddel Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL4 - Undervisning af flersprogede elever.Opgaven handler om hvordan man tilgodeser flersprogede elever i sin undervisning og analyserer et læremiddel. Problemformulering Hvordan kan man tilrettelægge (…)
-
PL4 om Fandango 5 Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL4 om læremidlet: Fandango 5. Problemstilling Hvordan kan jeg som lærer i danskfaget redidaktisere læremidlet Fandango 5 således, at det er med til at udvikle de tosprogede elevers tilegnelse af de f (…)
-
Undervisning af tosprogede elever i matematik Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgaven handler om undervisning af tosprogede elever i matematik. Hvordan der tages hensyn til dem i folkeskolen, og en revideret undervisningsplan, som tager særligt hensyn til dem. Problemfo (…)
-
DPO i undervisning af tosprogede Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Deltagelsespligtopgave i PL modulet Undervisning af tosprogede. Indeholder blandt andet en undervisningsplan for en lektion med CL-strukturer i matematik i 5. klasse. Problemformulering Hvordan kan vi (…)
-
Andetsprogspædagogik og undervisning af tosprogede Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Studieprodukt om andetsprogspædagogik og undervisning af tosprogede elever.Problemformulering Hvad skal vi som undervisere fokusere på når man skal undervise flersprogede elever og hvordan kan vi brug (…)
-
Tosprogede elever i madkundskab Madkundskab, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL UTE-Opgave om faglig læsning og multimodale tekster i madkundskab.Her bliver der analyseret et læremiddel (GoCook), i forhold til hvordan man kan støtte tosprogede og hvilke ting man skal være opmæ (…)