Synopsis i psykologi
Se her eksempler på korte oplæg/synopser til eksamen i psykologi, som var en del af læreruddannelsen før 2013.
-
Identitet og identitetsdannelse Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Problemformulering Med udgangspunkt i ovenstående og inddragelse af relevante teorier vil jeg i dette oplæg behandle og diskutere følgende:• Hvad forstår vi ved identitetsbegrebet – hvad er identitet? (…)
-
Identitetsdannelse og integration Psykologi, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Synopsis i psykologi om identitetsdannelse og integration af børn med anden etnisk baggrund end dansk. Problemstilling: Hvordan forklarer psykologiske teorier om bl.a. identitetsdannelse, de mekanisme (…)
-
Problemadfærd og inklusion | Synopsis Psykologi, Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Synopsis i psykologi om problemadfærd og inklusion. Problemstilling:Hvordan kan man forstå problemadfærd og hvordan kan man som lærer understøtte barnets læring ud fra denne forståelse? (…)
-
Anerkendende og narrativ psykologi | Synopsis Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Synopsis i psykologi om anerkendende og narrativ psykologi. Problemformulering Hvordan kan man gennem en anerkendende tilgang til barnet, med baggrund i relationsteori og den narrative psykologi, have (…)
-
Jerome Bruner | Synopsis Psykologi
Synopsis i psykologi om den konstruerede virkelighed. Indeholder en gennemgang af Jerome Bruners 9 teser.ProblemformuleringHvad er erkendelse og læring?Hvad er det, der er kendetegnende for det samfun (…)
-
Opdragelse | Synopsis Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Synopsis i psykologi om opdragelse.ProblemformuleringMed udgangspunkt i familiemæssige ændringer i det postmoderne vil jeg analysere: Hvad er opdragelse og hvorfor opdrager man?Hvilken betydning har o (…)
-
Behavioristisk klasseledelse | Synopsis Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Synopsis til eksamen i psykologi om behavioristisk klasseledelse. Problemformulering Hvordan spiller lærerens rolle ind i forhold til den behavioristiske tilgang til klasseledelse? (…)
-
Social isolation | Mead og Freud | Synopsis Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Synopsis i psykologi om social isolation. Problemstilling: Denne synopsis handler om, hvad denne sociale udelukkelse, kan gøre ved det enkelte barns selvforståelse og personlighedsdannelse, samt hvilk (…)
-
Gardner og Piaget og intelligensteori Psykologi
Til eksamen gjorde jeg rede for, hvordan man kan se sammenhængen mellem de to teoretikere, samt forskellene mellem disse. Den didaktiske del ville censor og lærer ikke høre. Tiden var knap, da jeg var (…)