Eksamensopgaver i psykologi
Find her de bedste eksamensopgaver i psykologi, som vi har valgt at gemme fra læreruddannelsen før 2013.
Fx om Det flerstemmige klasserum af Olga Dysthe eller Knud Illeris' læringstrekant.
-
Det flerstemmige klasserum af Olga Dysthe Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave om teorien om det flerstemmige klasserum af Olga Dysthe. Problemstilling Under vores sidste praktikophold anvendte vi Olga Dysthes ”Det flerstemmige klasserum” i et forsøg på at fremme (…)
-
Manglende motivation Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi om manglende motivation.ProblemformuleringMed udgangspunkt i teorier om læring og motivation ønsker jeg at undersøge fænomenet – manglende motivation – og jeg vil opstille e (…)
-
Motivation: Knud Illeris' læringstrekant Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i Psykologi om motivation med udgangspunkt i Knud Illeris læringstrekant.Opgaven ser nærmere på spørgsmålet hvad er motivation, og hvordan kan vi som lærere bruge vores teoretiske viden (…)
-
Læringsteorier og konstruktivisme Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
En eksamensopgave om læring i psykologi. Inddrager Piaget, Vygotsky og Illeris.Jeg vil arbejde med moderne læringsteorier, med vægt på konstruktivisme og især systemteori.Jeg mener, som fremtidig lære (…)
-
Flow og sanser | Vygotsky og Csikszentmihalyi Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi om flow og sanser i undervisningen.Problemformulering• Hvad er flow og hvad vil det sige at være i flow?• Hvilken betydning har sanserne for læringen?• Er der en sammenhæng (…)
-
Autisme og Aspergers | Stern og Piaget Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi om Autisme og Asperger.Indledning.Efter at have været i praktik på Fjordskolen i Aabenraa, som er en specialskole for børn med udviklingsforstyrrelser, var der klart at vore (…)
-
Tilknytningens betydning Psykologi, Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Psykologi eksamensopgave om tilknytningens betydning for børn i skolen. ProblemformuleringHvordan kan man ud fra forskellige udviklingsteorier forklare et barns opførsel og trivsel? Hvilke ting påvirk (…)
-
Eksamensopgave om konflikthåndtering Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Hvad er en konflikt, og hvorfor opstår disse?Problemformulering• Hvad er en konflikt, og hvorfor opstår disse?• Hvilke konfliktløsningsmetoder kan med fordel anvendes i folkeskolen?• Hvorfor beskæftig (…)
-
Autisme | Bowlby, Mahler og Spitz Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
En gennemgribende og udtømmelig opgave om autisme, der søger at belyse det autistiske barn/de autistiske børn med dertilhørende teorier af Bowlby, Mahler og Spitz. Endvidere rejser opgaven diverse pro (…)
-
Eksamensopgave om underretningspligt Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave om læreres skærpede underretningspligt med en del lovstof omkring underretning, videregivelse af oplysninger og tavshedpligt. Problemformulering Hvad er lærerens opgaver og ansvar, når (…)