Hjælp til psykologi
Før den nye læreruddannelse trådte i kraft i 2013 havde man faget psykologi på lærerudannelsen. Nu om dage dækkes psykologi af PL-modulerne i Lærerens Grundfaglighed. Derfor er opgaverne her også forholdsvis gamle. Vi har dog tyndet ud i dem, så kun de bedste og mest tidssvarende er tilbage.
Opgaverne handler meget om forskellige teoretikkeres teorier – fx denne om Knud Illeris' læringstrekant.
Og ellers kan du finde opgaver om følgende teoretikkere:
Dysthe
Vygotsky
Piaget
Tønnesvang
Bruner
Stern
Erikson
Og mange flere – Søg selv i søgefeltet.
-
Lær og forstå - Vygotsky vs Piaget Psykologi
Vygotsky sat overfor Piaget. En kort skitsering af konstruktivisme og socialkonstruktivisme. Kan vi tage det bedste fra de to retninger og forene dem i folkeskolen? Lidt vision runder det hele af i en (…)
-
Manglende motivation Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi om manglende motivation.ProblemformuleringMed udgangspunkt i teorier om læring og motivation ønsker jeg at undersøge fænomenet – manglende motivation – og jeg vil opstille e (…)
-
Læringsteorier og konstruktivisme Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
En eksamensopgave om læring i psykologi. Inddrager Piaget, Vygotsky og Illeris.Jeg vil arbejde med moderne læringsteorier, med vægt på konstruktivisme og især systemteori.Jeg mener, som fremtidig lære (…)
-
Situeret læring Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Studieprodukt i psykologi om situeret læring. Problemformulering Hvordan kan vi som lærere i folkeskolen øge elevernes legitime perifere deltagelse og dermed undgå marginalisering og samtidig højne el (…)
-
Problemadfærd og inklusion | Synopsis Psykologi, Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Synopsis i psykologi om problemadfærd og inklusion. Problemstilling:Hvordan kan man forstå problemadfærd og hvordan kan man som lærer understøtte barnets læring ud fra denne forståelse? (…)
-
Læringsteorier og undervisningsdifferentiering Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Studieprodukt i psykologi om teorier for læring med fokus på undervisningsdifferentiering. Skinner, Piaget og Vygotsky samt Maslow bruges i opgaven. Problemformulering Hvordan kan jeg gennem kendskab (…)
-
Erkendelse og læring Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave om erkendelse og læring og de klassiske læringsteorier - herunder behaviorismen, Piaget, Vygotsky og Bruner.Når eleverne starter i skolen, kommer de alle med forskellige forudsætninger (…)
-
Elevers selvopfattelse Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi om elevens selvopfattelse i 7. klasse.ProblemformuleringHvilken betydning har elevens selvopfattelse for dennes læring i 7. klasse, og hvordan kan jeg, som lærer, være med t (…)
-
Selvpsykologi og Psykologisk ilt af Jan Tønnesvang Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i psykologi.Tema 2: Personlighed og Udvikling. Titel på opgave: ”Psykologisk ilt” og elevernes modne selv. ProblemformuleringPå hvilken måde (…)
-
Gode og dårlige elever | Kategorisering | PISA Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Psykologi
Eksamensopgave i Psykologi om gode og dårlige elever ud fra lærerens synspunkter gennem PISA-test. Problemformulering Hvordan påvirker lærerens kategorisering af ”den gode elev” og ”den dårlige elev”, (…)