Synopsis i pædagogik
Synopsis i pædagogik på den gamle reform
-
Identitet og dannelse | Giddens, Erikson m. fl. Pædagogik
Problemformulering • Hvad er identitet og hvordan skabes den?• Kan de gamle stadieteorier stadig bruges den dag i dag?• Hvad skal vi som kommende lærere sætte fokus på, mht. dannelsen af elever til et (…)
-
Forældresamarbejde | Synopsis Pædagogik
Eksamensopgave i Pædagogik om skolens samarbejdspartnere.ProblemformuleringHvorfor er det vigtigt, i forhold til opfyldelse af skolens opgave, at pleje et godt forældresamarbejde? Hvordan kan skolens (…)
-
Konflikt og konfliktøsning i klasserummet Pædagogik
Problemformulering Hvordan kan elevernes handlekompetence udvikles i arbejdet med konflikter og konfliktløsning i klasserummet? (…)
-
Læreren som autoritet Pædagogik
Eksamensopgave/Synopsis om læreren som autoritet Problemformulering Hvordan er synet på folkeskolens lærere som autoriteter? Hvordan kan man som lærer arbejde på at oparbejde eller gøre sig berettiget (…)
-
Foucaults magtbegreb | Synopsis Pædagogik
Synopsis om Foucaults magtbegreb. Problemformulering Hvad er magt ifølge Foucault, og hvordan kommer denne til udtryk i det moderne samfund?Hvorfor er det interessant at inddrage Foucaults magtbegrebe (…)
-
Synopsis om den gode lærer-autentisk Pædagogik
Opgave i pædagogik om den gode lærer-autentisk.ProblemformuleringHvilke kompetencer skal den gode lærer besidde?Og er det kun målbare kompetencer der er gældende? (…)
-
Konflikthåndtering som kulturkompetence | Synopsis Pædagogik
Synopsis i pædagogik om konflikthåndtering som kulturkompetence.ProblemformuleringHvordan og hvorfor skal der arbejdes med konflikthåndtering i folkeskole og ud fra hvilkedannelsesmæssige begrundelser (…)
-
Pædagogiske teorier | Synopsis Pædagogik
Synopsis i pædagogik om de pædagogiske teorier – praktiske eller teoretiske?Hovedspørgsmålet i min undren er følgende: Er en generel uddannelsesteori et umuligt men nødvendigt projekt?For at besvare d (…)
-
Effektiv undervisning Pædagogik
Synopsis i pædagogik om effektivitet i undervisningen. Problemformulering Med den øgede fokus på begrebet effektiv undervisning vil vi undersøge og diskutere, hvilke udfordringer dette giver os, som k (…)
-
John Dewey vs. Thomas Ziehe Pædagogik
Jeg vil til eksamen finde ligheder og modsætninger mellem de to teoretikere, samt holde dem op mod folkeskoleloven. Problemformulering Der ønskes en analyse af John Deweys og Thomas Ziehe undervisning (…)