Hjælp til Almen dannelse og KLM
Find her hjælp og inspiration fra andres opgaver i KLM og Almen dannelse/KLM (AD/KLM).
KLM hedder efter den nye reform fra 2013 AD/KLM. Der er dog ikke sket den store ændring, så vi har samlet alle opgaverne her.
Opgaverne kan hjælpe, når du fx skal til eksamen eller prøve i KLM. Se eksempler på dispositioner, synopser og
eksamensopgaver i KLM.
-
Studieprodukt om demokrati Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Min opgave beskriver noget om demokrati, demokratiets historie. Hal Koch og Alf Ross og deres forskellige syn på demokrati, om det er livsform eller styreform. Nogle kodeord for demokrati som styrefor (…)
-
Demokrati og ligeværd i klassen | Eksamensopgave i KLM Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM om demokrati og ligeværd i klasserummet. ProblemformuleringHvorfor er det vigtigt, at skolen er præget af demokrati og ligeværd og hvordan kan vi som lærere praktisere dette i kla (…)
-
Livs-ideer | Noter Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
70 siders noter til bogen Liv-sideer til faget KLM. Bogen er skrevet af Birgitte Holck Bækgaard, Henrik Bækgaard og Dorete Kallesøe (Denmark)Bog, Livsideer, Kapitel 1-9. (…)
-
Eksamenssynopsis KLM Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Opgaven er et eksempel på hvordan man kan skrive en synopsis til den mundtlige eksamen i KLM. Opgaven handler primært om formålsparagraffen. (…)
-
KLM eksamensopgave om etniske minoriteter Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM om kulturmødet i folkeskolen.Den handler om, hvordan man som lærer i et multikulturelt samfund kan gøre plads til etniske minoritetsbørn og deres forældre i folkeskolen? Problemfo (…)
-
Demokratisk dannelse i folkeskolen Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i faget KLM om demokratisk dannelse i folkeskolen. ProblemformuleringHvordan kan folkeskolen være med til at danne eleverne med henblik på at blive demokratiske medborgere? (…)
-
Inklusion i folkeskolen | Eksamensopgave Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Eksamensopgave i KLM om inklusion i folkeskolen – en vurdering af begrebets dannelsesmæssige potentiale. ProblemformuleringHvilken dannelsesmæssig betydning kan inklusion i den danske folkeskole have, (…)
-
Sekularisering og kulturmøder | Eksamensopgave Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM, som indeholder en beskrivelse af sekularisering i den danske folkeskole. Der er brugt forskellige teoretikere til at belyse, hvorvidt vores folkeskole skal sekulariseres fuldt ud (…)
-
Demokratisk forståelse og medborgerskab gennem dannelse Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i AD/KLM om at skabe demokratisk forståelse. ProblemformuleringHvordan kan vi som lærer medvirke til at eleven bedst muligt opnår demokratisk forståelse og medborgerskab gennem dannelse (…)
-
Kulturmøder | Eksamensopgave i KLM Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
KLM eksamensopgave om kulturmøder og "Når to kulturer mødes".Vi lever i et Danmark hvor flere og flere klasseværelser er multikulturelle. Eleverne har hver især deres egen baggrund og der er til stadi (…)