Hjælp til Almen dannelse og KLM
Find her hjælp og inspiration fra andres opgaver i KLM og Almen dannelse/KLM (AD/KLM).
KLM hedder efter den nye reform fra 2013 AD/KLM. Der er dog ikke sket den store ændring, så vi har samlet alle opgaverne her.
Opgaverne kan hjælpe, når du fx skal til eksamen eller prøve i KLM. Se eksempler på dispositioner, synopser og
eksamensopgaver i KLM.
-
Demokrati og ligeværd i klassen | Eksamensopgave i KLM Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM om demokrati og ligeværd i klasserummet. ProblemformuleringHvorfor er det vigtigt, at skolen er præget af demokrati og ligeværd og hvordan kan vi som lærere praktisere dette i kla (…)
-
Muslimsk barn i en sekulariseret folkeskole | Eksamensopgave Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM om at være en muslimsk elev i den danske folkeskole.Problemformulering Hvordan er det at være et muslimsk barn i en sekulariseret dansk folkeskole? Hvilke dilemmaer kan der opstå (…)
-
Eksamensopgave i KLM: Demokrati i folkeskolen Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Eksamensopgave i KLM med fokus på Hal Kochs teori om demokrati samt synspunkter fra Helle Hinge (Medborgerskab). ProblemformuleringHvorfor og hvordan skal skolen forberede eleverne til at deltage i o (…)
-
Kompetencemålsprøve om etniske minoritetselever Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
AD/KLM Kompetencemålsprøven. ProblemformuleringHvilke udfordringer kan folkeskolens normsæt give etniske minoritetselever? Og er den danske folkeskole med til at influere, hvorvidt disse ender i bande (…)
-
Sekularisering og kulturmøder | Eksamensopgave Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Eksamensopgave i KLM, som indeholder en beskrivelse af sekularisering i den danske folkeskole. Der er brugt forskellige teoretikere til at belyse, hvorvidt vores folkeskole skal sekulariseres fuldt ud (…)
-
Demokrati i skolen | Hal Koch og Alf Ross Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Studieprodukt i KLM om demokrati i skolen med udgangspunkt i Alf Ross og Hal Koch. Opgaven omhandler de kompetencer som vi lærer eleverne undervejs i folkeskolen som åndsfriheden, ligeværd og demokra (…)
-
Er folkeskolen sekulariseret? | Synopsis Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Synopsis i KLM om sekularisering og folkeskolen. Problemformulering Er den danske folkeskole sekulariseret? (…)
-
Menneskesyn og frihed hos Luther, Kant og Rousseau Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
2. Studieprodukt om Martin Luther, Immanuel Kant og Jean-Jacques Rousseau. Opgavens titel er: Frihed i fortid og nutid Vi har med udgangspunkt i Luther, Kant og Rousseau valgt at fokusere på mennes (…)
-
Skolen i konkurrencestaten | Kompetencemålsprøve Almen dannelse Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Synopsis til kompetencemålsprøven i KLM om skolen i konkurrencestaten – test og evalueringskultur. ProblemformuleringHvilken effekt har samfundets nutidige tendenser på den danske folkeskole, menneske (…)
-
Lighed, ligeværd og respekt Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
Eksamensopgave i KLM om lighed, ligeværd og respekt. Jeg vil forsøge at belyse lighedsbegrebets historiske udvikling, og undersøge om lighed er et mål man bør efterstræbe. Jeg vil endvidere undersøge (…)