Hjælp til didaktik
Almen didaktik var ligesom Psykologi og Pædagogik fag på læreruddannelsen inden reformen i 2013. Fra læreruddannelsen 2013 blev de erstattet af Lærerens Grundfaglighed.
Vi har valgt at beholde de bedste opgaver i de 3 fag indtil de ikke er tidssvarende længere.
-
Relationskompetence teori Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Opgaven omhandler emnet relationskompetence i teori og praksis. Problemformulering Vi ønsker at definere begrebet relationskompetence samt ud fra vores kriterier vurdere, hvad der kan forstås ved en k (…)
-
Tværfagligt samarbejde for børn med vanskeligheder Almen didaktik, Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Om tværfagligt samarbejde for børn med vanskeligheder.Denne opgave beskriver tanker og empiri omkring hvordan et samarbejde mellem hjem, skole, institution, kommune og specialister, omkring børn med v (…)
-
Undervisningsdifferentiering og Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Matematik 4. - 10. klassetrin
Eksamensopgave i didaktik med undervisningsforløb ud fra Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel.Opgaven er opbygget ud fra et gennemført undervisningsforløb i en 7. klasse der dernæst er analyseret (…)
-
Evaluering | Klafki, Hattie og Bloom Almen didaktik, Dansk 4. - 10. klassetrin
Studieprodukt i didaktik om evaluering og forskellige evalueringsformer i praksis. Hertil er der inddraget forskellige teoretikere som Klafki, Hattie og Bloom. Studieproduktet behandler evaluering ud (…)
-
Klafki og dannelse | Eksamensopgave Almen didaktik
Almen didaktik eksamensopgave om demokratisk dannelse. Vores udgangspunkt for denne opgave udspringer af folkeskolelovens formålsparagraf 1 stk. 3: ”Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagels (…)
-
Didaktikopgave om undervisningsdifferentiering Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Opgave i didaktik om undervisningsdifferentiering. ProblemformuleringHvordan kan jeg som kommende lærer planlægge og udføre en undervisning, der tager hensyn til den enkelte elev, samtidig med fælless (…)
-
Per Fibæk Laursens begreb om den autentiske lærer Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
En gennemgang af Per Fibæk Laursens begreb om den autentiske lærer. Vi har observeret lærere og deres undervisningsform, fungere de "autenstisk" og hvad siger børnene. Vi har derudover vurderet de und (…)
-
Klasseledelse i didaktik Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Didaktik eksamensopgave på 3. år om klasseledelse. Problemformulering Hvordan kan vi som lærere gennem klasseledelse skabe et positivt undervisnings- og læringsmiljø? (…)
-
Synopsis til eksamen om klasseledelse og Ole Løw Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Her finder du en synopsis til eksamen i almen didaktik om klasseledelse. Problemformulering Hvad kendetegner god klasseledelse, og hvordan skaber man rammerne for et godt og inkluderende læringsmiljø (…)
-
Klasseledelse og elevmedbestemmelse Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i didaktik om klasseledelse og elevmedbestemmelse i undervisningen og folkeskolen. Problemformulering Hvorfor og hvordan bør man som lærer etablere et læringsmiljø via klasseledelse, hv (…)