Hjælp til dansk som andetsprog
Her finder du vores eksempler på opgaver i Dansk som andetsprog. Dansk som andetsprog forkortes af nogen DSA. De mest populære opgaver er om tosprogedes elevers læseforståelse og sprogtilegnelse samt intersprogsanalyser.
I vores opgaver kan du måske finde hjælp til din undervisning af tosprogede elever – fx hvis du vil hjælpe eleverne med ordforrådstilegnelse i dansk som andetsprog.
I 2013 blev dansk som andetsprog nedlagt som linjefag/undervisningsfag. Det skulle i stedet overtages af PL modulet "Undervisning af tosprogede elever". Hvis du leder efter opgaver fra PL modulet "Undervisning af tosprogede elever", så finder du dem her.
På nogle læreruddannelser er dansk som andetsprog dog lagt ud som et specialiseringsmodul – Nogle steder kaldet LG5. Vi lægger dem dog ud her, da vi synes, at de hører sammen med de andre opgaver fra faget.
-
Undervisning af flersprogede elever Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL eksamensopgave om undervisning af tosprogede elever i dansk som andetsprog. LG5. ProblemformuleringPå hvilke områder kan flersprogede elever have udfordringer, både i forhold til hjemmet og i skole (…)
-
DSA | Læremiddelanalyse Dansk som andetsprog
Skriftlig opgave skrevet i DSA – LG5. Problemformulering Hvordan stilladseres elevernes sproglige udvikling, så der skabes progression fra hverdagssprog til fagsprog i forløbet Figurer i læremidlet Fo (…)
-
En berettende tekst – Et hjem med gevær | Analyse Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Pædagogik og lærerfaglighed:Undervisning af tosprogedePL 2 ProblemformuleringI denne opgave vil jeg redegøre for tosprogethed, samt koble det til hypotesedannelse og intersprog. Derunæst vil jeg bely (…)
-
Redidaktisering af læremiddel Dansk 1. – 6. klassetrin, Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KMP fra dansk som andetsprog/UTE om redidaktisering af læremiddel. ProblemformuleringHvordan kan man som dansklærer redidaktisere læremidlet fandango 4, så de tosprogede elever får bedre mulighed for (…)
-
Sprogtilegnelsesproces gennem Dansk Gyldendals online læremiddelportal Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i dansk som andetsprog sprogtilegnelsesproces gennem Dansk Gyldendals online læremiddelportal. Her analyseres læremidlet. Problemformulering Bliver de tosprogede elever støttet optimalt (…)
-
Intersprogsanalyse og vejledning af tosproget elevs tekst | PL 2 Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL 2 eksamensopgave, som indeholder en intersprogsanalyse af en elevtekst og handlingsforslag til det videre forløb i arbejdet med sprogtilegnelsen. ProblemformuleringHvordan kan man via en danskfagli (…)
-
Bacheloropgave om dansk som andetsprog Bacheloropgave, Dansk som andetsprog
Bacheloropgave i dansk som andetsprog om dansk som andetsprog. ProblemformuleringI medierne og pressen hører man ofte, at et stort antal tosprogede elever har så store sproglige problemer, når de forl (…)
-
Læsning og tosprogede | Bacheloropgave Bacheloropgave, Dansk som andetsprog
Dansk bacheloropgave om læsning og tosprogede.Problemformulering”Hvilke udfordringer er knyttet til læseundervisning af tosprogede elever, herunder hvilke problemer gør sig gældende i forhold til denn (…)
-
Andetsprogsdidaktik i dansk som andetsprog Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i dansk som andetsprog om andetsprogsdidaktik.Opgaven omhandler de forskellige elementer i andetsprogstilegnelsen som man som lærer bør have kendskab til. Problemformulering - Hvordan k (…)
-
Bacheloropgave om tosprogede og identitet Bacheloropgave, Dansk som andetsprog
Bacheloropgave i dansk som andetsprog om tosprogede og identitet.ProblemformuleringHar tosprogede særlige udfordringer i identitetsdannelsen? I så fald: Hvilke særlige udfordringer er der tale om?Hvor (…)