Hjælp til dansk som andetsprog
Her finder du vores eksempler på opgaver i Dansk som andetsprog. Dansk som andetsprog forkortes af nogen DSA. De mest populære opgaver er om tosprogedes elevers læseforståelse og sprogtilegnelse samt intersprogsanalyser.
I vores opgaver kan du måske finde hjælp til din undervisning af tosprogede elever – fx hvis du vil hjælpe eleverne med ordforrådstilegnelse i dansk som andetsprog.
I 2013 blev dansk som andetsprog nedlagt som linjefag/undervisningsfag. Det skulle i stedet overtages af PL modulet "Undervisning af tosprogede elever". Hvis du leder efter opgaver fra PL modulet "Undervisning af tosprogede elever", så finder du dem her.
På nogle læreruddannelser er dansk som andetsprog dog lagt ud som et specialiseringsmodul – Nogle steder kaldet LG5. Vi lægger dem dog ud her, da vi synes, at de hører sammen med de andre opgaver fra faget.
-
Redidaktisering af læremiddel Dansk 1. – 6. klassetrin, Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
KMP fra dansk som andetsprog/UTE om redidaktisering af læremiddel. ProblemformuleringHvordan kan man som dansklærer redidaktisere læremidlet fandango 4, så de tosprogede elever får bedre mulighed for (…)
-
Sprogtilegnelsesproces gennem Dansk Gyldendals online læremiddelportal Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i dansk som andetsprog sprogtilegnelsesproces gennem Dansk Gyldendals online læremiddelportal. Her analyseres læremidlet. Problemformulering Bliver de tosprogede elever støttet optimalt (…)
-
Andetsprogsdidaktik i dansk som andetsprog Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i dansk som andetsprog om andetsprogsdidaktik.Opgaven omhandler de forskellige elementer i andetsprogstilegnelsen som man som lærer bør have kendskab til. Problemformulering - Hvordan k (…)
-
Modulopgave i andetsprogspædagogik Dansk som andetsprog, Lokalt udarbejdet PL modul, Natur/teknologi
Modulopgave skrevet på meritlæreruddannelsen forår 2021. OpgaveformuleringModulopgaven skal indeholde 2 dele:1) Der udføres en analyse af grammatiske og ordforrådsmæssige udfordringer i et selvvalgt l (…)
-
Bacheloropgave om interkulturel pædagogik Bacheloropgave, Dansk som andetsprog
Bacheloropgave i dansk som andetsprog om interkulturel pædagogik.ProblemformuleringHvordan kan man bruge ældre litteratur i undervisningen i forhold til udarbejdelsen af en interkulturel pædagogik i e (…)
-
Sproglig opmærksomhed i faget Natur/Teknologi Dansk som andetsprog, Natur/teknologi
Tosprogede i Natur/Teknologi.Problemformulering Hvordan kan jeg tilrettelægge undervisningen i Natur/Teknologi, så jeg tager hensyn til dels de sproglige udfordringer, der gemmer sig i faget og dels d (…)
-
En berettende tekst – Et hjem med gevær | Analyse Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Pædagogik og lærerfaglighed:Undervisning af tosprogedePL 2 ProblemformuleringI denne opgave vil jeg redegøre for tosprogethed, samt koble det til hypotesedannelse og intersprog. Derunæst vil jeg bely (…)
-
Bacheloropgave om interkulturelt perspektiv Bacheloropgave, Dansk som andetsprog
Bacheloropgave om interkulturelt perspektiv. Jeg vil forsøge at undersøge følgende problematik: Hvordan kan jeg som lærer bruge min interkulturelle kompetence til at imødekomme fordomme og handle pro (…)
-
DSA | Læremiddelanalyse Dansk som andetsprog
Skriftlig opgave skrevet i DSA – LG5. Problemformulering Hvordan stilladseres elevernes sproglige udvikling, så der skabes progression fra hverdagssprog til fagsprog i forløbet Figurer i læremidlet Fo (…)
-
Den første læsning 1 | Læremiddelanalyse Dansk som andetsprog, Undervisning af tosprogede elever (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Afsluttende eksamensopgave i dansk som andetsprog. Problemformulering Hvilke muligheder og barrierer rummer læremidlet ”Den første læsning 1” i en fagundervisning i dansk hvori der indgår elever med d (…)