Hjælp til dansk 1.-6. og 4.-10. klasse
Mangler du hjælp til dansk på læreruddannelsen? Vi har her samlet hjælp til dansk 1.- 6. klassetrin og dansk 4.- 10. klassetrin.
Mangler du fx hjælp til teori og teoretikkere?
Se her hundredevis af opgaver skrevet i dansk. Her er fx undervisningsforløb til alle klassetrin, eksamensopgaver og synopser samt studieprodukter.
Derudover er der masser af opgaver, der kan hjælpe dig, når du skal undervise i dansk.
Her findes også lærerfaglige analyser og læremiddelanalyser af undervisningsmateriale.
Du kan selvfølgelig også finde en masse elevtekst analyser.
De 4 kompetenceområder til Dansk 1.- 6. klassetrin er:
Sprog og kommunikationsundervisning
Læsning og læseundervisning
Skrivning og skriveundervisning
Tekster og tekstundervisning
De 4 kompetenceområder til Dansk 4.- 10. klassetrin er:
Sprog og kommunikationsundervisning
Fortsat læsning og skrivning
Danskdidaktik
Tekster og tekstundervisning
-
Aktiv deltagelse i undervisningen i dansk Praktik, Dansk 4. - 10. klassetrin
Praktikopgave niveau 2 om aktiv deltagelse i undervisningen. I opgaven er der eksempel fra dansk i en 7. klasse. Problemformulering Ud fra egne erfaringer fra praktikken ønsker vi at undersøge, hvorda (…)
-
Praktikopgave om praktik i 5. klasse Praktik, Dansk 1. – 6. klassetrin
Kompetencemålsprøve praktik 2 om praktik i en 5. klasse. Problemformulering Hvordan tilrettelægger od udfører man en undervisning der motiverer alle elever til mundtlig deltagelse? (…)
-
Ztriwer | Animationsfilm | Analyse Dansk 1. – 6. klassetrin
Kompetencemålsprøve i dansk indskoling med analyse af animationsfilmen 'Ztriwer" af Amalie Næsby. (…)
-
Skriftlig kompetencemålsprøve 2022 om Nørreport Dansk 4. - 10. klassetrin
24-timers kompetencemålsprøve i Dansk 4.-10. klasse. Lærerfaglig analyse af "Nørreport" fra novellesamlingen "København" af Katrine Marie Guldager (…)
-
Olivia | Studieprodukt Dansk 1. – 6. klassetrin
Dansk studieprodukt om Olivia. Opgaveformulering Der er blevet igangsat et medieforløb i 4. klasse for at udvikle elevernes analytiske færdigheder og kritiske kompetence. Der er i enighed blevet beslu (…)
-
Motiverende klasseledelse Praktik, Dansk 4. - 10. klassetrin
Praktikopgave om motiverende klasseledelse. Praktikopgave fra nivau 2. Problemformulering Hvilken betydning har motiverende klasseledelse på elevernes deltagelse? (…)
-
Sproglig analyse af elevtekst fra elev i 5. klasse Dansk 4. - 10. klassetrin
En lærerfaglig analyse og vurdering af en elevtekst skrevet af en elev i 5. klasse. Indeholder også overvejelser om formen på respons til eleven.Det er fra en modulprøve af literacy-modulet. (…)
-
Æstetiske læreprocesser, dannelse og danskfaget | Bacheloropgave Bacheloropgave, Dansk 1. – 6. klassetrin, Dansk 4. - 10. klassetrin
Bachelorprojekt, som omhandler anvendelsen af æstetiske læreprocesser i danskfaget. Problemformulering Hvilken betydning kan æstetiske læreprocesser have for læringen i en klasse med kulturelmangfoldi (…)
-
Bacheloropgave om læsekompetencer Bacheloropgave, Dansk 1. – 6. klassetrin, Dansk 4. - 10. klassetrin
Bacheloropgave i dansk om læsekompetencer i den rummelige skole. OECDs PISA-undersøgelser har gjort os opmærksomme på, at der er 18 % af de danske elever, der forlader folkeskolen uden funktionelle l (…)
-
Multimodale møder i hyperkomplekse tider Bacheloropgave, Dansk 1. – 6. klassetrin, Dansk 4. - 10. klassetrin
Bacheloropgave om multimodale møder i hyperkomplekse tider. Problemformulering Hvordan kan en danskundervisning med fokus på multimodalitet og sprog på sociale medier, fremme elevernes kommunikative k (…)