Hjælp til AUK – almen undervisningskompetence (PL)
Her har vi samlet de opgaveeksempler, som vi har i PL-modulet Almen undervisningskompetence (AUK) fra Lærerens grundfaglighed (LG).
Du finder fx kompetencemålsprøver, modulprøver og almindelige modulopgaver.
Det er forskelligt fra læreruddannelse til læreruddannelse, hvornår de foreskellige moduler ligger. Det er derfor, at Almen undervisningskompetence i opgaverne både bliver kaldt PL1 og PL2.
Her finder du hjælp til de 3 andre nationale moduler:
-
Deltagelsesmuligheder og læringsfællesskaber | PL-eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL-eksamensopgave i Almen undervisningskompetence. Opgaven handler om inklusion med udgangspunkt i deltagelsesmuligheder og læringsfællesskaber for eleverne. Problemformulering Hvordan kan vi øge delt (…)
-
PL eksamen om inkluderende undervisning Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave til pædagogik og lærerfaglighed om inklusion og inkluderendeundervisning. ProblemformuleringHvorfor er inklusion vigtig i folkeskolen i dag, og hvordan kan jeg som lærer skabe en inklud (…)
-
Inkluderende læringsmiljø | PL-eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL-eksamen/kompetencemålsprøve om specialpædagogik og et godt inkluderende læringsmiljø.Problemformulering Hvordan kan man som lærer planlægge, gennemføre og udvikle et inkluderende læringsmiljø, som (…)
-
Undervisningsdifferentiering | PL eksamensopgave Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL Eksamensopgave/KMP med fokus på didaktik og undervisningsdifferentiering. Problemformulering Det kan være en svær balancegang at skulle sørge for, at eleverne er udfordrede i undervisningen, men u (…)
-
PL kompetencemålsprøve om relationsarbejde Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL kompetencemålsprøve i Specialpædagogik, Almen undervisningskompetence og ELU. ProblemformuleringHvordan kan vi som folkeskolelærer inkludere en elev i den danske folkeskole med fokus på relationsar (…)
-
Det motiverende læringsmiljø | PL kompetencemålsprøve Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL prøven om Det motiverende læringsmiljø. Prøve i PL-modulerne: Specialpædagogik, Elevens Læring Og Udvikling, Almen Undervisningskompetence. ProblemformuleringHvordan kan lærere i samarbejde med for (…)
-
Gruppearbejde | PL eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Opgaven er skrevet i forbindelse med PL eksamen og handler om 'Medbestemmelse og læring i gruppearbejde'. Problemfelt Hvilke forhold kan der være mellem medbestemmelse og læring i gruppearbejde? (…)
-
Inkluderende klasserum | Kompetencemålsprøve Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Kompetencemålsprøve i PL om inkluderende klasserum. Problemformulering Hvordan kan man igennem klasseledelse og relationskompetence skabe et inkluderende klasserum, hvor alle elever er motiverede til (…)
-
KMP i PL1, 2 og 3 om klasseledelse, undervisningsdifferentiering og rammesætning Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL1, 2 og 3 - Kompetencemålsprøve i Specialpædagogik, Almen undervisningskompetence og Elevens læring og udvikling.KMP'et handler om klasseledelse, undervisningsdifferentiering og rammesætning. Indeho (…)
-
Elevernes deltagelses-/ udfoldelsesmuligheder | PL-opgave Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL-opgave om elevernes deltagelses-/ udfoldelsesmuligheder. Fra modulerne ELU, AUK og specialpædagogik. Problemformulering (incl. pædagogisk tema) Med afsæt i didaktisk nærbillede ser vi følgende prob (…)