Hjælp til AUK – almen undervisningskompetence (PL)
Her har vi samlet de opgaveeksempler, som vi har i PL-modulet Almen undervisningskompetence (AUK) fra Lærerens grundfaglighed (LG).
Du finder fx kompetencemålsprøver, modulprøver og almindelige modulopgaver.
Det er forskelligt fra læreruddannelse til læreruddannelse, hvornår de foreskellige moduler ligger. Det er derfor, at Almen undervisningskompetence i opgaverne både bliver kaldt PL1 og PL2.
Her finder du hjælp til de 3 andre nationale moduler:
-
Inkluderende læringsmiljø | Eksamensopgave Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Eksamensopgave i pædagogik og lærerfaglighed om inkluderende læringsmiljø gennem klasseledelse og relationskompetence. Problemformulering Ovenstående leder mig hen til spørgsmålet om, hvorledes man ka (…)
-
Inkluderende læringsmiljø | PL-eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL-eksamen/kompetencemålsprøve om specialpædagogik og et godt inkluderende læringsmiljø.Problemformulering Hvordan kan man som lærer planlægge, gennemføre og udvikle et inkluderende læringsmiljø, som (…)
-
Det motiverende læringsmiljø | PL kompetencemålsprøve Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL prøven om Det motiverende læringsmiljø. Prøve i PL-modulerne: Specialpædagogik, Elevens Læring Og Udvikling, Almen Undervisningskompetence. ProblemformuleringHvordan kan lærere i samarbejde med for (…)
-
Motiverende lærer-elev-relationer | Kompetencemålsprøve Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Kompetencemålsprøve i pædagogik og lærerfaglighed om motiverende lærer-elev-relationer. ProblemformuleringHvordan kan lærer-elev-relationer påvirke elevers motivation og deraf fremme elevers deltagels (…)
-
Undervisningsdifferentiering og deltagelsesmulighed Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL eksamensopgave om undervisningsdifferentiering og deltagelsesmulighed. Problemformulering“Hvordan kan man med afsæt i undervisningsdifferentiering fremme deltagelsesmulighed og derigennem styrke læ (…)
-
Deltagelsesmuligheder og læringsfællesskaber | PL-eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL-eksamensopgave i Almen undervisningskompetence. Opgaven handler om inklusion med udgangspunkt i deltagelsesmuligheder og læringsfællesskaber for eleverne. Problemformulering Hvordan kan vi øge delt (…)
-
Relationskompetence og klasseledelse | PL prøve Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
PL prøve i Elevens læring og udvikling, Almen undervisningskompetence ogSpecialpædagogik om relationskompetence og klasseledelse. Problemformulering Hvordan kan man som lærer indtænke relationskompete (…)
-
Klasseledelse i didaktik Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Didaktik eksamensopgave på 3. år om klasseledelse. Problemformulering Hvordan kan vi som lærere gennem klasseledelse skabe et positivt undervisnings- og læringsmiljø? (…)
-
Gruppearbejde | PL eksamen Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed), Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed), Specialpædagogik (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Opgaven er skrevet i forbindelse med PL eksamen og handler om 'Medbestemmelse og læring i gruppearbejde'. Problemfelt Hvilke forhold kan der være mellem medbestemmelse og læring i gruppearbejde? (…)
-
Synopsis til eksamen om klasseledelse og Ole Løw Almen didaktik, Almen undervisningskompetence (Pædagogik og Lærerfaglighed)
Her finder du en synopsis til eksamen i almen didaktik om klasseledelse. Problemformulering Hvad kendetegner god klasseledelse, og hvordan skaber man rammerne for et godt og inkluderende læringsmiljø (…)