Undervisningsforløb som styrker analytiske kompetencer

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 8
  • 2213
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aarhus
  • 2016
  • 02-03-2017

Undervisningsforløb som styrker analytiske kompetencer

Jeg vil i denne opgave præsentere et undervisningsforløb der ved hjælp af analyse af udstillingen “No man is an Island – The satanic verses” på Aros kunstmuseum skal styrke elevernes analytiske kompetencer. Meningen er at præsentere dem for nogle af livets absurditeter, som de ikke tænker på i deres travle hverdag.

“Peter Seebergs, Hjulet” har jeg inddraget da jeg mener at den tematisere det absurde på en humoristisk måde ligesom den udvalgte kunstudstilling.

Jeg vil bygge mit undervisningsforløb op omkring en ekskursion til Aros kunstmuseum, og derefter bruge lektionerne efterfølgende på at gå lidt mere i dybden med hele temaet “Det absurde liv”. Temaet afspejler dog ikke hele hensigten med undervisningsforløbet, meningen med den valgte tekst og udstilling er at forsøge at give eleverne inspiration til at deltage i diskussionerne som jeg vil starte i fællesskab med hele klassen.

Undervisningsforløbet er afprøvet på en 8 klasse på min praktikskole i X , Århus, i samarbejde med dansklærer X.

Underviserens kommentar

Begejstring, i forhold til det indholdsmæssige, lidt bekymret omkring praksis udførelsen da niveauet er ret højt og derfor kun egner sig til 8, 9 og 10 klasse.

Forfatterens kommentar

Lave undervisningsforløbet længere, der er ret meget stof, og analyse arbejde, hvilket måske vil tage 2-3 undervisningslektioner for at det sidder der, og eleverne faktisk kan tage noget med.

Indhold

Indledning 1
Peter Seeberg, Hjulet 1
No man is an Island – The Satanic Verses 2
Undervisningsforløb 2
Reflekterende uddybelse af undervisningsforløbet. 4
Konklusion 6

Uddrag

Peter Seeberg, Hjulet
Den udvalgte tekst til forløbet bliver Peter Seebergs, Hjulet. Hjulet er en historie om en mand der hedder Djap, han er æstetiker, som finder glæde ved små ting og lever livet som
han lyster. Han går på café og spiller skak med sine venner. Da hans kone dør sker der en ændring i Djap's anskuelse af livet, han bliver bitter og brokker sig hele tiden. Da det bliver hans fødselsdag, får han foræret et stort bil-hjul i gave, hvilket får Djap til at træde i eksistens i stedet for “bare at være til”, hans normale liv, virker pludselig tomt og først da han får hjulet, finder han mening i noget igen. Djap beslutter sig for efter et stykke tid at flytte til et bedre sted for hjulet, et sted hvor det kan trives og gøre som hjul nu én gang gør. Her indikerer Djap, at han bekymrer sig om hjulet og derfor vil give det så gode rammer som muligt. Dog er dette citat nærmere et udtryk for, at det er Djap og ikke hjulet, der har brug for en ny hverdag. Han finder et hus tæt på en landevej, hvor hjulet kan nyde at blive trillet op og ned. Dette kan ikke andet end, at referere til Camus' Sisyfos-myte, hvor arbejdet ingen ende vil tage. Det er og bliver meningsløst, hvad enten man triller en sten... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb som styrker analytiske kompetencer

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.