Undervisningsforløb om jordens oprindelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Geografi
  • Godkendt
  • 5
  • 1582
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2014
  • 16-12-2014

7.-10. klasse, Studieprodukt: Undervisningsforløb om jordens oprindelse

Studieprodukt i geografi om emnet "Under overfladen" og kommer omkring pladetektonik og vulkanisme. Opgaven indeholder didaktiske overvejelser og eksempel på undervisningsforløb.

Undervisningsforløbet er til en 8. klasse om emnet "Jordens oprindelse" og skal opfylde kompetenceområdet: Modellering og Kommunikation.

Underviserens kommentar

"Det ser rigtig fint ud. Jeg tror, at det vil fungere godt med disse workshops. Jeg har ingen ændringsforslag til det fagfaglige"

Indhold

Indledning
Fremgangsmåde
Fælles Mål
Jordens oprindelse:
Workshop 1:
Workshop 2:
Workshop 3:
Workshop 4.
Workshop 5.
Afslutning:

Uddrag

Indledning:

Bárðarbunga! Et sjovt klingende navn, staves på en sjov måde, og man har hørt meget om navnet på det sidste. Ordet indeholder lydmæssigt noget meget passende til hvad det er… En vulkan i udbrud! Vi har alle set de smukke billeder fra Island, ikke mindst filmmaterialet fra natten oppe øen ikke så langt fra Danmark. Den urkraft af dimensioner der automatisk fremmer nysgerrigheden efter viden for vores elever. Er det noget vi skal være bange for? Hvad er det der sker? Hvor kommer det fra? Er det ægte? Kommer det til Danmark?

Jeg vil dykke dybere ned i den naturlige forklaring på dette naturligt skabte inferno. For at lære eleverne hvad alt dette drejer sig om er vi nødt til at starte et sted.. Jordens oprindelse.

Nedenstående undervisningsforløb vil være bygget op omkring SMTTE-modellen (diamanten).

Fremgangsmåde:

Som introduktion til forløbet vil klassen ved hjælp af ”diamanten” blive orienteret om formålet og målsætningen for arbejdet med pladetektonikken. Eleverne er vant til måden at arbejde på, så de konkrete trinmål bliver gennemgået. Eleverne får en plan over områderne, de vil komme ind på. Eleverne er oftest overvældet over listen af ting de skal nå, men reaktionen er ændret siden sidste projekt, da de småt er ved at få tillid til metoden og omfanget....

Fælles Mål
Klassetrin: 8. klasse
Kompetenceområder: Modellering og Kommunikation
Kompetencemål:
• Eleven kan anvende og udvikle naturfaglige modeller i geografi
• Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om jordens oprindelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.