Undervisningsforløb om istiden i Danmark

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Geografi
  • Godkendt
  • 5
  • 1804
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2015
  • 15-04-2015

Studieprodukt: Undervisningsforløb om istiden i Danmark

Undervisningsforløb i geografi om Danmarks naturlandskaber. I dette studieprodukt om istiden i Danmark. Forløbet henvender sig til en 7. klasse.

Indledning:
Stopper man for én gangs skyld op, og lukker ned for alt teknik, aftaler, dates, lektier, skole mm. og tager naturen ind som den er, kunne man filosofisk falde over, hvordan det hele blev til, specielt landskabet i vores eget lille land og mere specifikt omkring Nordjyllands landskab, og til sidst elevernes eget lokalområde, Aabybro. Der vil hele tiden dukke spørgsmål op omkring hvorfor er det kedeligt at køre på mountainbike i Aabybro? Hvor vil der være bedre at køre? Hvorfor er der så fladt? Hvorfor er der pludselig stejlt?

I geografi kan de unge gå mere praktisk til værks og finde ud af hvad, hvorfor og hvordan det er blevet sådan.

Indhold

Indledning
Trinmål
Kultur og levevilkår
Arbejdsmetoder og tankegange
Naturlandskaber.
Forberedelsen til emnet.
Uge 1
Uge 2
Uge 3
Evaluering
Litteraturliste:
Portfolie

Uddrag

Naturlandskaber.
Forberedelsen til emnet.
Der er naturligvis en afgrænsning i forhold til antal af timer plus at forløbet er med udgangspunkt i en 7. klasse, hvor faget er nyt, og geografiske begreber ikke er tillært. På grund af små ekskursioner i start og slutfase, vil vejret også spille en væsentlig rolle, trods at man ligger forløbet i starten af skoleåret. Forløbet er bygget op omkring 3 uger med 5 dage a 2 x 45 minutter og en heldagstur på den sidste dag. Der lånes timer fra historielektionerne.

Forældrene har et par uger i forvejen fået besked på, at eleverne på visse dage skal medbringe deres cykler, praktisk tøj og gummistøvler. Der vil være dage med risiko for at elevernes tøj bliver beskidt i forbindelse med forsøg. Mobilen må medbringes, dog kun som brug til dokumentation, og kortbrug.

Eleverne er forinden blevet introduceret til det overordnede emne, og hvad der i grove træk kommer til at ske. De 5 grupper er nøje sammensat, så alle mand er med..

Der er pga. tidsmangel lavet et stykke forarbejde i at lave skeletter til opstillinger ved praktiske/fysiske forsøg. Det ville tage for lang tid, hvis eleverne selv skulle lave disse. Håndværk og design holdet kunne evt. være behjælpeligt hermed. Det ville være muligt i en tværfaglig naturfagsemneuge.
Der er bestilt bus til ekskursion den sidste dag... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om istiden i Danmark

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.