Undervisningsforløb i indskolingen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Idræt
  • Godkendt
  • 9
  • 2618
  • PDF
  • Læreruddannelsen Vordingborg
  • 2003
  • 03-02-2004

Undervisningsforløb i indskolingen

Opgaven er et fiktivt undervisningsforløb i indskolingen.
Den bygger på børns motoriske udvikling og det at kunne samarbejde.

Indhold

Indledning
Træningsplan for uge 45 * Se bilag nr. 1
Træningsplan for uge 46*SE bilag nr. 2
Træningsplan for uge 47*Se bilag nr.3
Træningsplan for uge 48*Se bilag nr. 4
Evaluering

Uddrag

Indledning
Da jeg desværre ikke kunne få idræt som fag, i min nylige praktik, må denne opgave blive løst med et fiktivt undervisningsforløb: Jeg har valgt at målgruppen er en 2 klasse på Svend Gønge Skolen i Lundby. Skolen råder over en stor gymnastiksal med diverse redskaber. I 2B går der 21 elever fordelt på 10 drenge og 11 piger. Inden min praktik startes, har jeg mødt klassens idrætslærer Per Fiktionsen, som har fortalt mig lidt om klassen og hvad de har lavet indtil nu. Klassen er velfungerende, men de har dog lidt problemer med at finde ud af at samarbejde især dreng/pige. De elsker deres ugentlige idræt og er glade for at røre sig. Praktikken som jeg er ude i alene, udgør 4 uger hvor idræt undervisningen udgør 1 ½ time ugentligt om tirsdagen fra kl. 9.40 – 11.20. Baseret på de informationer Per Fiktionsen har givet mig om 2 klassen, har jeg fået lyst til at arbejde mere intensivt med det at samarbejde, dette vil jeg prøve at vise dem på en sjov og måske anderledes måde. Derfor vil mit undervisningsforløb bygge på fælles aktiviteter, dette for at skabe en større fællesfølelse i klassen. Jeg har valgt at inddele mine 4 forløb i en slags temaer, som for eksemplet ” Sørøvere”. Dette er for at opnå en større indlevelses evne hos eleverne, og hermed øger koncentrationen. Samtidig elsker børn, når de kan se en sammenhæng mellem øvelserne under et tema. Da jeg kun har 4 uger og det er min første praktik/forløb med børn vil jeg afprøve lidt forskellige former for undervisning. Samtidig vil jeg gerne arbejde med at træne med forskellige motoriske fremmende opgave. Men da 4 uger ikke er særlig lang tid, forestiller jeg mig ikke at kunne lave en stor forandring i forhold til samarbejde/motoriske færdigheder. Dog vil det være muligt at forbedre dem. Under forløbet vil jeg være opmærksom på de enkelte elever, lære deres navne og være en god inspirator, samt opmuntre eleverne via ros/tilbagemelding. Da dette kan være med til at styrke deres lyst og glæde i undervisningsforløbet. Jeg ønsker derudover at deltage aktivt i forløbet. Jeg har valgt at udforme mine oversigter i skemaer, da dette vil gøre det nemt og praktisk når jeg skal undervise i de forskellige uger. Så er det bare at tage eks. Bilag nr. 1 med. Her får jeg hurtigt et overblik, samt en beskrivelse af dagens program. Per Fiktionsen har på forhånd set mine planer med 2 klasse, og ”godkendt” disse.

Ckf'er jeg ønsker at berøre:
Deltage i og forstå enkle idræts lege.
Deltage i lege og legeligende opvarmningsformer
Kontrollere grundlæggende bevægelser gå, løbe, hoppe, hinke, vende og dreje
Anvende rytmiske bevægelser til forskellige musikformer
Samarbejde med en eller flere om lege... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb i indskolingen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.