Synopsis til kompetencemålsprøve i samfundsfag

- Lærerstuderende 3. år
- Samfundsfag
- Godkendt
- 17
- 4215
- Læreruddannelsen Campus Carlsberg
- 2020
- 02-03-2021
Synopsis til kompetencemålsprøve i samfundsfag
4 eksempler på synopsis til kompetencemålsprøven i samfundsfag.
Samfundsfag - modul 3.
Der er 4 problemformuleringer i opgaven:
Synopsis 1
Kompetenceområder (sociologi, økonomi, politologi): Sociologi
Problemformulering:
Hvordan definerer Erving Goffman og Pierre Bourdieus begrebet identitet
og hvordan kan man som kommende skolelærer undervise om identitet i en 8.klasse i
samfundsfag?
Synopsis 2
Kompetenceområder (sociologi, økonomi, politologi): Økonomi
Problemformulering:
Hvilke faktorer kan have betydning for de unges privatøkonomi? Hvordan kan man som kommende skolelærer arbejde med emnet privatøkonomi i en 9. klasse i
samfundsfag?
Synopsis 3
Kompetenceområder (sociologi, økonomi, politologi): Politologi
Problemformulering:
Hvilken rolle og indflydelse har medierne på den politikernes dagsorden?
hvordan kan som kommende skolelærer give eleverne en forståelse for hvilken indflydelse
medierne har som den fjerde statsmagt?
Synopsis 4
Kompetenceområder (sociologi, økonomi, politologi): Politologi
Problemformulering:
Hvilke faktorer kunne have betydning for de politiske partiers adfærd ifølge
Bjørn Molins model? Hvordan kan man som kommende skolelærer undervise om politiske partier i en 8. klasse?