Synopsis om kristendomskundskabsfaget i folkeskolen | KLM

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Synopsis om kristendomskundskabsfaget i folkeskolen | KLM

Synopsis i KLM om kristendomskundskabsfaget i folkeskolen.

Opgaven indeholder en redegørelse af kristendomskundskabsfaget og det oprindelse samt en analyse af folkeskolens formålsparagraf og kristendomskundskabs fagformål og diskussion om fagets brugbarhed i dag.

Problemformulering
• Hvorfor er der i dag et fag som kristendomskundskab i folkeskolen?

Indhold

Indledning
Problemformulering
Problemstilling
• Hvor stammer kristendomskundskabsfaget fra?
• Sammenligning af Folkeskolens formålsparagraf og kristendomskundskabs fagformål
• Kristendomskundskabs undervisning = forældet?
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Kristendomskundskabsundervisningens berettigelse er et diskuteret emne i relation til den danske folkeskole. På den ene side har kristendommen altid været en del af folkeskolen, men på den anden side bliver den danske folkeskole mere multikulturel. Vores synopsis søger derfor svar på, hvorfor der i dag er et fag som kristendomskundskab i folkeskolen.

Den danske folkeskole som vi kender den i dag, startede som udgangspunkt efter reformationen, som en institution hvori unge mennesker kunne få en kristen dannelse og uddannelse. Skolen var dog ikke kun kirkelig for Luther, men også det at skabe veluddannede samfundsborgere var en vigtig del af skolens virke. (Andersen, 2013, s. 147).
Kirkeordinansen fra 1539 foreskrev en latinskole hvor unge drenge kunne opnå en teologisk uddannelse, og det var herfra konfirmationen opstod (Englev, 2015)

Først i 1708 med fattigforordningen kunne de fattige børn modtage undervisning, og ifølge Kirkeordinansen var degnen på landet forpligtet til at undervise i den kristne børnelærdom (Englev, 2015).

I 1789 kom den store skolekommission (til og med 1814) til, og her gik det således, at alle børn under statsligt tilsyn skulle modtage undervisning til de blev konfirmeret... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om kristendomskundskabsfaget i folkeskolen | KLM

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.