Synopsis til KLM eksamen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab
  • Godkendt
  • 6
  • 1667
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2015
  • 10-03-2015

Synopsis til KLM eksamen

Et eksempel på en synopsis i faget KLM.

Opgaven er lavet på baggrund af bogen 'KLM på tværs,' men er ikke afhængig af denne bog.

Problemformulering

Formålsparagraffen dikterer i dag, at skolesystemet skal danne eleverne til medbestemmelse og demokrati i overensstemmelse med velfærdsstaten – hvordan stemmer dette overens, hvis samfundets udvikling peger mod en konkurrencestat?

Underviserens kommentar

Synopsis indgik i eksamen i faget KLM sammen med en mundtlig eksamen på baggrund af synopsen. Tilbagemeldningen var, at opgaven var rigtig god og at den lagde op til den dialog den mundtlige eksamen handler om.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 3
Formålsparagraffen i historisk perspektiv 3
Nationalstat 4
Velfærdsstat 4
Konkurrencestat 5
Giddens 5
Perspektivering 6
Litteraturliste 7

Uddrag

Indledning
Den danske folkeskole har været et mildest talt omdiskuteret emne det sidste stykke tid. Folkeskolens målsætninger, formål og dannelsesideal har i tiden op til, under og efter reformen i 2014 været både debatteret og udskældt fra mange sider. Uenigheden har været stor, men intentionen er den samme; folkeskolen skal være den bedste, den kan være. Reformdebatten er dog blot en gren i en større debat, hvori kerneordet er konkurrenceevne. For Danmark og Danmarks kommende borgere skal være konkurrencedygtige på et globalt plan.

Verden omkring Danmark er blevet mindre de sidste tyve år og presset fra det globale marked, har placeret Danmark på en skillevej. For hvordan skal Danmarks velfærdsstat fastholdes i en konkurrencepræget verden, hvor konkurrenterne ikke lever efter de samme velfærdsidealer?

Begrebet konkurrencestat er i denne sammenhæng opstået som velfærdsstatens mulige arvtager. Men hvad er en konkurrencestat og hvordan ser Danmark ud, såfremt den bliver implementeret? Her er det interessant at gå tilbage til folkeskolen og belyse den med konkurrencestats-­‐brillerne på. For når folkeskolens formål er udsprunget i en velfærdsstat, hvad bygger formålet så på i en konkurrencestat?... Køb adgang for at læse mere

Synopsis til KLM eksamen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.