Svømmeundervisning i 5. og 6. klasse i 10 uger

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Idræt
  • Ingen givet
  • 14
  • 4082
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2017
  • 07-12-2017

Studieprodukt: Svømmeundervisning i 5. og 6. klasse i 10 uger

Studieproduktet indeholder et forløb som strækker sig over 10 uger i svømning for en 5. og 6. klasse. Udover det, er der koblet relevant teori og overvejelser på forløbet.

Problemstilling:
Hvordan kan man opstille en god svømmeundervisning på niveau 2 i 5.- og 6. klasse på X skolen?

Indhold

Indledning: 2
Problemstilling: 2
Hvilke mål har vi arbejdet ud fra? 3
Hvilke forudsætninger kom eleverne med og hvilken indflydelse havde det på undervisningen? 5
Fysiske og psykiske udfordringerne 7
Hvordan strukturerede vi undervisningen? 8
Klasseledelse 8
Didaktik 9
Hvordan kunne vi se, at eleverne blev bedre? 11
Hvad nåede vi ikke? 12
Konklusion 13

Uddrag

Indledning:
Vi har stået for undervisningen af 5. og 6. klasser fra X skolen i 10 uger, hvor vi har haft et blandet antal elever på niveau to ud af fire niveauer, hvoraf niveau fire er det hold med størst erfaring med svømning. Her har vi arbejdet med at få eleverne til at føle sig trygge i vand, vænne dem til at få hovedet under vand, at lære dem at svømme stilarterne rygcrawl og crawl og så har vi arbejdet med at få eleverne til at være mere trygge i vandet ved at arbejde sammen med det modsatte køn. Vi har stået over for forskellige problemstillinger, som for eksempel at mangle elever til undervisningen fra vores eget hold, men også at få elever der flyttede sig imellem holdene til hver undervisning, hvilket har gjort, at antallet af elever har ændret sig flere gange på vores hold. Vores elever har haft en stor spredning teknisk og erfaringsmæssigt med vand, selvom hele holdet er blevet delt op i fire niveauer. Udover dette har ingen af os undervist i en svømmehal før og det er et helt andet læringsrum end det almindelige klasseværelse. Alle disse forskellige påvirkninger på undervisningen har fået os til at stille forskellige spørgsmål, såsom, hvilke forudsætninger eleverne kom med? Hvad gør det, når en lærer kommer ned i vandet og hvordan kan vi se om eleverne blev bedre?... Køb adgang for at læse mere

Svømmeundervisning i 5. og 6. klasse i 10 uger

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.