Sund kost og fordøjelsessystemet | Modulopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 6
  • 1562
  • PDF
  • Læreruddannelsen Roskilde
  • 2019
  • 05-05-2020

Undervisningsforløb: Sund kost og fordøjelsessystemet | Modulopgave

Natur/teknologi med fokus på menneskets samspil med naturen.
Modulopgave om sund kost og fordøjelsessystemet – Forklarer fx modeller med fordøjelsessystemet.

Modulopgaven indeholder også forslag til undervisningsforløb i natur/teknologi i 5. klasse om 'kost og sundhed'.

Indhold

Del 1. Kostens bestanddele
Del 2. Modeller til fysiologi undervisning
Del 3. Didaktisk del – undervisningsforløb i temaet 'kost og sundhed'
Litteraturliste:

Uddrag

Del 1. Kostens bestanddele

Fedt, kulhydrat, protein – og i hvilken ratio det anbefales at spise dem.
Kulhydrater bliver også kaldt sakkarider, hvilket er organiske stoffer som består af følgende: kulstof, hydrogen og Oxygen. Det bliver hovedsageligt brugt til energilager i vores krop, da størstedelen af vores indtag fra fødevarer består af kulhydrater. Kulhydrater bliver dannet under fotosyntese, når solens stråler bliver omdannet til kemisk energi. Mange planter består hovedsageligt af kulhydrater.
Fedt er også organiske stoffer, og de er bygget op af kulstof, hydrogen og ilt. Fedtstoffer bliver også kaldt lipider, da de omfatter mange forskellige stoffer. Fælles for disse er, at de er upolære, og derfor ...

---

Del 2. Modeller til fysiologi undervisning
Beskriv kort madens vej gennem fordøjelsessystemet fra mund til det ender i toilettet – inkluder relevante detaljer og de organer der spiller en rolle i fordøjelsen.
Hvad virker godt/ikke så godt ved de modeller du har fundet?
Fordøjelsen:
Maden vi mennesker spiser bliver nedbrudt til små molekyler, hvorefter den kan blive transporteret ...

---

Del 3. Didaktisk del – undervisningsforløb i temaet 'kost og sundhed'
Find en øvelse du vil bruge til at arbejde med kost som tema.
Skitser på baggrund øvelsen et undervisningsforløb. Hvad skal der ske skal før, under og efter øvelsen. Hvilke faglige kompetence- og læringsmål vil du arbejde med, og hvilke didaktiske overvejelser gør du dig? Angiv faglige pointer, og 'tegn på læring'.
Faglige pointer:
Fordøjelsen er maden som bliver nedbrudt igennem forskellige processer indtil det ender som afføring... Køb adgang for at læse mere

Sund kost og fordøjelsessystemet | Modulopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.