Studieprodukt om ioniserende stråling

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Fysik/kemi
  • Godkendt
  • 24
  • 5432
  • PDF
  • Haderslev Statsseminarium
  • 2017
  • 25-01-2018

Studieprodukt om ioniserende stråling

Et studieprodukt om ioniserende stråling med fokus på sundhed og sikkerhed.

Indhold

Indledning 3
Forenklede Fælles Mål 3
Læringsmål 4
Undervisningsplan 4
Overordnet overvejelser 4
Lektionsskema 5
Tværfaglighed 8
Grupper 9
Fagfaglighed 10
Datering 10
Technetium 11
Forsøg – Bestemmelse af Ba-137* halveringstid 11
Sikkerhed og sundhed 12
Litteraturliste 15
Bilag 1 - Begrebskort 17
Bilag 2 – Terningekast 20
Bilag 3 – Forsøgsvejledning ”Bestemmelse af Ba-137* halveringstid” 22

Uddrag

Indledning
Vi har i forbindelse med vores studieprodukt 1, valgt at udarbejde et undervisningsforløb, der strækker sig over 5 dobbeltlektioner. Vores undervisningsplan tager udgangspunkt i fælles faglige mål (FFM 2014), og er udformet med henblik på en undervisning, der lægger op til, at eleverne opstiller nogle forskellige problemstillinger, som de vil kunne undersøge nærmere i grupper. Dette kommer til at foregå i form af en veksling mellem teoribaseret undervisning og laboratoriearbejde med mulighed for, at eleverne kan lave forsøg. Temaet for hele forløbet er sundhed og sikkerhed, hvor vi herunder har valgt at arbejde med emnet ioniserende stråling, og med fokus på halveringstid. Ifølge FFM skal eleverne have kendskab til emnet Ioniserende stråling og herunder også halveringstid. Med afsæt i dette har vi valgt at arbejde med ioniserende stråling. Derudover fylder Ioniserende stråling på forskellig vis også en del af vores dagligdag. Dette sker både i form af daglige strålingsdosis, som stammer fra radioaktive stoffer, der ved overdosis kan medføre mutationer og kræft, som også bliver behandlet med ioniserende stråling. Vi oplever også ioniserende stråling i vores dagligdag på sygehuse, og i forbindelse med bl.a. scanninger såsom MR-scanning og røntgenbilleder. De ovennævnte eksempler på ioniserende stråling er et lille udpluk af, hvad det ellers bruges til i dagligdagen. Med den rette undersøgelsesbaseret naturfagligundervisning ser vi derfor dette emne som interessant og motiverende for eleverne, idet de højest sandsynligt alle er bekendte med det.
Med fokus på den ovennævnte daglig brug af ioniserende stråling herunder halveringstid, kommer vi ind på følgende begreber; Technetium og kulstof-14 metoden, hvor vi i løbet af vores opgave forklarer nærmere brugen af disse... Køb adgang for at læse mere

Studieprodukt om ioniserende stråling

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.