Studieprodukt om negative tal

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Matematik 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 12
  • 4144
  • PDF
  • Læreruddannelsen Odense
  • 2013
  • 27-10-2014

Læremiddelanalyse, Undervisningsforløb: Studieprodukt om negative tal

Studieprodukt om negative tal under emnet Tal og Talforståelse.

Opgaven indeholder en læremiddelanalyse af to bogsystemer KonteXt for 5. Klasse og Matematrix for 4. Klasse samt et undervisningsforløb med udgangspunkt i KonteXt.

Indhold

Indledning 3
Analyse af to bogsystemer: 3
Lærefagligt 8
Undervisningsforløb: 10
Konklusion: 11
Litteraturliste: 11

Uddrag

Indledning
Lysten til dette emne, skal findes i alle de udfordringer der ligger i introduktionen af negative tal. Vi vil i den følgende opgave, analyse, vurdere og diskutere os frem til, hvordan vi bedst kan introducere emnet negative tal for en 5. klasse.

Tal er et abstrakt begreb, der bruges til at angive en mængde. Tal er udviklede i forbindelse med handel.
I matematik findes der mange forskellige talmængder, som hver især omfatter forskellige tal. ...

---

Analyse af to bogsystemer:
Vi har valgt at analysere 2 forskellige bogsystemer, fordi der er mange forskellige måder at undervise børn på, for at danne os et personligt indtryk af, hvad vi mener, er god undervisning og gode undervisningsmetoder, og derved bedre selv at kunne sammensætte et undervisningsforløb. Vi har valgt at analysere KonteXt for 5. Klasse og Matematrix for 4. Klasse, da de to bøger svare til hinanden, trods det, at eleverne bliver præsenteret for begrebet negative tal på forskellige tidspunkter i deres skoleforløb. Vi vil fremover analysere og sammenholde KonteXt med andre bogsystemer.

---

Undervisningsforløb:
Efter at have analyseret de to bogsystemer, finder vi Kontext mest inspirerende og synes det lægger sig tættest op af vores opfattelse af et godt undervisningsforløb. Vi vil tage udgangspunkt i, at klassen for første gang, skal introduceres for de negative tal, og at det kan have nogle kognitive udfordringer, som fx at eleverne har meget få erfaringer med negative tal. Måske ikke alle har hørt om negative tal, eller kun i form af minusgrader. Mange elever har svært ved at opfatte negative tal som et antal. Men vi går ud fra, at ingen elever ikke har arbejdet med negative tal.
Vi synes, det er vigtigt at fange eleverne fra start. Derfor... Køb adgang for at læse mere

Studieprodukt om negative tal

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.