Læring i bevægelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Matematik 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 11
  • 2972
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2013
  • 12-05-2014

Undervisningsforløb, Studieprodukt: Læring i bevægelse

Studieprodukt i almen didaktik om læring i bevægelse.

Opgaven indeholder normative overvejelser i forhold til et undervisningsforløb i matematik med fokus på krop og læring.

Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel anvendes til planlægning af forløbet.

Indhold

Indledning 2
Dannelsessyn 2
Fag- og læringssyn 2
Didaktiske overvejelser 3
Elevernes læringsforudsætninger 3
Rammefaktorer 4
Indhold 4
Læreproces 4
Mål for undervisningen 5
Evaluering 5
Litteratur 6
Bilag 7
1. Tabellinjen 7
2. Tabelstafet 8
3. Talbowling 9
2. Observationsskema 10

Uddrag

Indledning
Undersøgelser viser ”at fysisk aktivitet integreret i undervisningen ud over idrætsundervisningen fremmer læring”, (Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning, 2011), og at mange elever lærer bedst ved kinæstetisk læring. Fysisk aktivitet burde være en stor del af undervisningen (Harms, 2010). Alligevel er mange skolers undervisning stadig præget af en adskillelse mellem krop og fornuft. I januar 2014 skal jeg i praktik i en specialklasse på X, hvor en del af eleverne har diagnosen ADHD. Undersøgelser viser at personer med ADHD har et højt indhold af cortisol i blodet, hvilket betyder at de har et højt stressniveau, og at netop fysisk aktivitet nedbryder for meget cortisol i blodet (Bundgaard, 2013). Derfor vil jeg i min praktik og deraf følgende forløb have fokus på bevægelse og læring... Køb adgang for at læse mere

Læring i bevægelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.