Sanser | Eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Pædagogstuderende 1. semester
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 18
  • 3469
  • PDF
  • 15-12-2011

Sanser | Eksamensopgave

Prøveeksamensopgave fra Grundforløbet, på PAU.

Jeg har valgt at skrive om sanser, da jeg syntes dette er et vigtigt emne at komme ind på når man arbejder med børn, da vi skal vide hvordan vi bedst muligt kan stimulerer deres sanser på. Jeg har valgt at skrive om de traditionelle sanser, høresansen, synssansen, følesansen, smagssansen, lugtesansen og muskel/ledssansen, for børn i 2-5 års alderen.
Jeg vil i opgaven fortælle noget om hvad sanser er, hvilke sanser vi har, hvorfor de er vigtige for os, og hvad vi bruger dem til.
Det er også vigtigt for os at kunne stimulerer børns sanser, og jeg vil også komme ind på om stimulationen af sanserne i børnehaven er gode nok.
Med opgaven vil jeg også fortælle, hvordan jeg som PAU'er kan stimulerer børns sanser, når jeg arbejder med dem.

Problemformulering
Hvad er sanser, og hvilke nogen sanser har vi?
Hvorfor er vores sanser vigtige for os, og hvad bruger vi dem til?
Er mulighederne for at stimulere børnenes sanser i børnehaverne gode nok?
Hvad kan ”jeg” som PAU'er gøre for at stimulere børns sanser?

Indhold

Indledning: s. 3
Problemformulering: s. 3
Sanser:
Høresansen: s. 4
Synssansen: s. 4
Smagssansen: s. 4
Følesansen: s. 5
Lugtesansen: s. 5
Muskel/ledssansen: s. 5
Sansernes betydning og hvad bruges de til: s. 5
Stimulation i børnehaverne: s. 6
Hvad kan gøres som PAU'er: s. 6
Konklusion: s. 7
Litteraturliste: s. 8
Bilag: s. 9

Uddrag

Vi har mange forskellige sanser, mange man ikke vidste man havde, men jeg har valgt at skrive om de mest traditionelle sanser; høresansen, synssansen, smagssansen, følesansen, lugtesansen og muskel/ledssansen.

Med høresansen er vi, i stand til at høre. Når spædbarnet ligger inde i mors mave kan han/hun hører en masse lyde, man hører mors og fars stemme, og alle de andre lyde der sker omkring moderen når hun er gravid. Når man er spædbarn fortrækker
han/hun at lytte til de kendte stemmer, frem for andre lyde, det kan f.eks. være moderens stemme, frem for en person man ikke har hørt snakke før.
Man skal også passe på barnets hørelse, konstant tv, radio eller for højt musik kan være med til at forsinke barnets udvikling af sprog, da de ikke hører hvad de voksne taler om, og ikke hører hvordan alle ting bliver sagt/udtalt... Køb adgang for at læse mere

Sanser | Eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.