Rig og berømt | Lærerfaglig analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

7.-10. klasse: Rig og berømt | Lærerfaglig analyse

En lærerfaglig analyse af Bent Hallers "Rig og berømt" med en procesorienteret litterær tilgang, samt en fagdidaktisk analyse af Vild med dansk 8.

Indhold

Præsentation af opgaven 2
Analyse af ”Rig og berømt” 2
Lærerfaglig analyse 2
Førlæsningen 2
Forfatteren 3
Gennemlæsning 3
Genlæsning 3
Symbolerne og sproget 4
Personkarakteristik 5
Fortolkning 5
Vild med dansk 8 6
Materialet i forhold til Fælles Mål for faget dansk 6
De didaktiske muligheder 7
Vurdering 8
Refleksion til danskeksamen 8
Bilag 1: Fra materialet Vild med dansk 8 – Gyldendal 2008 s. 15-18 9
Bilag 2 fra lærervejledningen til Vild med dansk 8 s. 10-11 13
Bilag 3 fra grundbogen Vild med dansk 8 s. 11 15
Bilag 4: fra Vild med dansk 8 s. 10 16
Bilag 5: fra materialet Vild med dansk 8 s. 117 17
Bilag 6: fra hjemmesiden www.vildmeddansk.gyldendal.dk 18
Bilag 7 fra Vild med dansk 8 s. 242 19
Litteraturliste 20

Uddrag

Præsentation af opgaven
Denne opgave er opbygget således, at læseren først vil blive præsenteret for en analyse af Bent Hallers novelle ”Rig og berømt”.

Derefter er det min hensigt at karakterisere materialet ”Vild med dansk 8”, som er et litteraturmateriale til overbygningen. Derefter vil jeg forsøge mig udi en analyse af materialet, og sluttelig en vurdering der fokuserer på materialets egnethed i litteraturundervisningen i overbygningen.

Analyse af ”Rig og berømt”
Denne novelle er historien om drengen Martin der hellere end noget andet i verden, vil være rig og berømt. Hans forældre har almindelige kedelige jobs, som han med en stor skepsis ser på. Martin har en vis bebrejdelse af hans forældre for at være tilfredse med deres liv, på trods af de genvordigheder som de til tider har. Eksempelvis falder faderen ofte i søvn på hans job som lastbilchauffør, og må få moren til at ringe sig op efter kl. 23 for at holde sig vågen. Martins største interesse er netop de rige og de berømte, og en dag ser han en udsendelse i tv, hvor en pige spiller på klaver og fremstilles som et stort talent. Martin forsøger efterfølgende at lave et klaver af pap, og da han spiller på det, opdager han at hans fingerspidser er blevet grønne. Han opdager til sin rædsel at han ikke kan vaske det af igen. Således bliver Martin mere og mere grøn efterhånden som han oplever andre børn være store talenter. Mod slutningen bliver Martin selv en berømthed netop fordi han bliver grøn over hele kroppen.

Lærerfaglig analyse
Denne analyse tager sit udspring i den procesorienterede litteraturanalyse, og den fremgangsmetode jeg bruger er hentet fra bogen ”Procesorienteret litteraturpædagogik”

---

Vild med dansk 8
Vild med dansk 812 er et undervisningsmateriale til overbygningen skrevet af Lise Ammitzbøl, Dorte Østergren- Olsen og Henrik Poulsen. Det består af en grundbog, en lærervejledning, et website og en DVD. Materialet er udgivet i 2008, så det er et af de nyeste dansksystemer der findes på markedet.

Materialet er bygget op over en storyboardmodel, således at hvert enkelt kapitel i bogen er knyttet tæt til Fælles mål13 for faget dansk.

Materialet er bygget op så der et skift mellem tekst, opgaver, webopgaver, film, billeder samt evaluerende opgaver. I begyndelsen af grundbogen er der på side 11, en gennemgang af hvorledes eleverne skal føre en logbog, både over produkter og opgaver, men også som læselog... Køb adgang for at læse mere

Rig og berømt | Lærerfaglig analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.

Materialer relateret til Rig og berømt | Lærerfaglig analyse.