Relationsarbejde og elevers deltagelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Praktik
  • Godkendt
  • 11
  • 2410
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aarhus
  • 2022
  • 15-02-2022

Praktikopgave, Praktikopgave niveau 3: Relationsarbejde og elevers deltagelse

Praktikopgave på niveau 3 om relationsarbejde og elevers deltagelse.

Problemstilling
Hvordan kan lærerens relationsarbejde understøtte elevernes deltagelse?

Forfatterens kommentar

Opgaven er som så fin! den mundtlige del var knap så god!

Indhold

Indledning: 2
Case: 2
Problemstilling: 2
Teori: 2
Deltagelse. 2
Legitim perifer deltagelse. 3
Relation. 4
X skole, med relationære øjne. 4
Dialogiske forholdemåder og færdigheder. 5
Analyse: 6
Konklusion: 7
Litteraturliste: 8
Bilag. 9
bilag 1. 9
Bilag 2 10

Uddrag

Indledning:
I min tredje praktik var jeg på X skole. En skole som er blevet kåret til verdens smukkeste skole af Dansk Center for Undervisning (Dansk Center for Undervisningsmiljø, 2010). X skole er en lilleskole, placeret på næsetippen af Jylland. Lilleskolerne har et tæt samarbejde indbyrdes, heraf med forskellige møder for lærerstandens repræsentanter, men også for elevenerne, i form af deres lilleskolefestivaler.
Her vægtes det relationelle arbejde utrolig højt, og ses som en af de grundlæggende fundamenter for at en undervisning kan fungere. Denne familiære tilgang til relationsarbejdet var noget af det der fangede mig utrolig meget, under min praktik. Jeg oplevede en del forskellige situationer hvor relationerne til eleverne forudsatte en del både vanskelige, samt gode stunder. I disse situationer skulle jeg forsøge at drage de bedst mulige didaktiske konklusioner, samt lede en velovervejet klasseledelsen, hvilket alt sammen udspringer i min relation til eleverne, som grundet min rolle som praktikant, ikke var endvidere stærk.

Case:
I min praktik befandt jeg mig i en situation hvor skolens lærere var på pædagogiske dage, og jeg havde sagt ja til at stå for en valgfagsdag i musik. Denne dag var todelt, mellem gruppearbejde og praksis. Her havde jeg to elever der ikke ville deltage i undervisning. Jeg prøvede mange forskellige handlingsmuligheder af i løbet af dagen, men i sidste ende lykkes det ikke at få eleverne til at deltage. Jeg valgte derfor til sidste at forsøge at gøre deres dag så god som mulig, i de rammer vi befandt os i(se bilag 1). Denne hændelse ledte mig til min problemstilling... Køb adgang for at læse mere

Relationsarbejde og elevers deltagelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.