Praktikeksamen om klasseledelse og struktur

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Praktik
  • Godkendt
  • 7
  • 2679
  • PDF
  • Frederiksberg Seminarium
  • 2015
  • 26-05-2015

Praktiksynopsis: Praktikeksamen om klasseledelse og struktur

Praktiksynopsis til eksamen. Kompetencemålsprøve – Praktikniveau 1.

Opgaven handler om erfaringer fra praktikken og analyse af undervisningssituationer.

Problemformuleringen for opgaven lyder således:

Hvordan kan jeg gennem et fokus på klasseledelse og struktur, føre eleverne til nogle gode skift i undervisningen samt styrke elevernes engagement og deltagelse?

Empirien er indsamlet ved observationer og jeg bruger dem som grundlag for min analyse med indragelse af relevante teoretikere.

Forfatterens kommentar

Mit afsnit "præsentation af teori" var det der trak mig ned fra et 12-tal. De mente det var en forlænget litteraturliste - hvilket det havde ret i. Jeg skulle også have defineret mine begreber der.

Jeg fik 10.

Indhold

Indledning
Problemformulering
Metodeafsnit
Præsentation af teori
Analyse
Konklusion
Praksisudvikling
Litteratur
Bilag

Uddrag

Indledning
Vores praktikgruppe har været i praktik på X i fire uger. Vi har primært haft to ottende klasser, som vi har fået lov til at undervise i matematik og idræt. Vi fik lov til at overtage al matematik- og idrætsundervisning og dette gjorde, at vi kunne få lov til at planlægge, gennemføre og evaluere et helt forløb på de to klasser. Det har givet os rig mulighed for at øve os og forbedre vores undervisning ved brug af formativ evaluering, hvor vi sammen har evalueret undervisningssituationer, som enten var gode eller kunne forbedres. Vi har observeret hinanden samt andre færdiguddannede lærere.

I vores praktikforløb, har vi bevæget os inden for kompetenceområdet klasseledelse i videns- og færdighedsmålene for praktikniveau 1. Vi har øvet os i at lede klassen, med særligt fokus på skift mellem undervisningssituationer ved hjælp af god struktur fx ved klare opgaveformuleringer.

Jeg synes selv at det med at lede en klasse, at kunne få ro på, at opnå kontrol over undervisningssituationen og at lede eleverne til nogle gode skift, er enormt aktuelt og er en god ting at lære og at øve sig på, når vi får muligheden for det i praktikken... Læs mere

Praktikeksamen om klasseledelse og struktur

[1]
Bedømmelser
  • 23-01-2017
    Skrevet af Lærerstuderende på 2. år
    rigtig god til inspiration