Pædagogens professionelle dømmekraft

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Pædagogens professionelle dømmekraft

Opgave om pædagogens professionelle dømmekraft.

Handler om pædagogisk professionel dømmekraft i forhold til etiske dilemmaer og følelser i praksis.

Problemformulering
Hvorfor og hvordan kan/skal jeg optimere min professionelle dømmekraft?

Indhold

● Indledning
Problemformulering
● Professionel dømmekraft
● Belys følelser i pædagogisk praksis
● Beskriv koblingen mellem dømmekraft og følelser
- Den narrative fortælling
- Hvordan ser vi samspillet mellem følelser og professionel dømmekraft i pædagogens narrative fortælling?
Hvad er professionel kærlighed?
Skal pædagoger holde af børn?
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

● Indledning
Det er ikke kun de udsatte børn, som behøves vores professionelle dømmekraft. Vi skal bruge den hver dag, i alle situationer og relationer. Dømmekraften bliver delt op i 2 perspektiver. Den teoretiske del som læres på uddannelsen, og giver os den faglige baggrund. Den del der læres i praksis, giver os den praksiserfaring og hele tiden ny viden. En ting vi ikke kan forberede os på, er hvordan vores følelser kan komme i spil på arbejdspladsen, og det er disse følelser som vi sætter spørgsmålstegn ved.

Som pædagoger er vi ansat som omsorgspersoner, med fokus på det enkelte barns udvikling og tryghed. Når vi pædagoger møder på arbejde, er det vores pligt/bagvedliggende norm, at møde ansvarligt, dvs. at man lægger sine privatlivs problemer/følelser bag sig, og møder ind med smil og klar på dagens problemstillingere.

Adskillelsen af følelser og dømmekraft er uundgåeligt. Man kan nemlig ikke undgå at reflektere over sine handlinger, udfra erfaringere/oplevelser. Alt i alt ender refleksionerne ud i at ens dømmekraft ændre form, dvs. at vi bliver ved med at lærer og bliver klogere.
Men det en god ting at have følelserne i spil, og gør det os til en bedre pædagog?

Bogen "Professionel kærlighed" skaber en forståelse af, at der findes mange faktorer, der har indvirkning på de professionelles muligheder for at håndtere og udtrykke vores emotionelle oplevelser - og den giver et indblik i, hvordan det kan være svært at leve op til de følelsesmæssige normer inden for professionskulturen, hvor visse positive følelser klart idealiseres og vrede og tristhed er følelser, der ikke vil ses som passende i en arbejdsmæssig kontekst. (ViaUc, vinter 2015)... Køb adgang for at læse mere

Pædagogens professionelle dømmekraft

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.