Om pædagogik af Immanuel Kant

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Noter: Om pædagogik af Immanuel Kant

En slags oversigt eller noter med faglig fordybelse i Immanuel Kants bog 'Om pædagogik'.

Underviserens kommentar

Godt udarbejdet og spændende synspunkter

Indhold

Hvad er bogens hovedpointer? 1
Hvem har skrevet bogen? 1
Hvad har du lært ved at læse bogen? 2
Hvilke problemstillinger i KLM, taler bogen ind i? Giv konkrete eksempler 2
Er der noget kontroversielt i bogen? 2
Hvad har du tidligere læst, der eventuelt modsiger bogens tese? Søg efter kritiske perspektiver på bogen. 3

Uddrag

Hvad er bogens hovedpointer?
Man mente i oplysningstiden ikke at mennesket var hverken foranderlige eller forbederlige, men derimod blev ved med at være den samme person igennem hele sit liv, fra fødsel til død.
Kant mente derimod at mennesket bliver født på psykologisk lige fod med et vildt dyr –herfra er det så opdragerens, opgave at forme børnene til at kende forskel på rigtigt og forkert, i bogen står der; ”Det grundlæggende aksiom i om pædagogik er, at mennesket er intet andet end det, som opdragelsen gør det til” (Kant, 1803, s. 25)
Børn skal have viden om, at man kan leve som et frit menneske, med en fri vilje, men stadig gøre det inden for lovens grænser, og følge de normer der samfundet.
Via den opdragelse et barn modtager, er hovedmålet at barnet skal gå fra ”naturvæsen (til at) hæve sig til et fornuftsvæsen og gennem sin moralitet, der hverken har sin grund i religion eller natur bekræfte sin frihed” (Kant, 1803, s. 33). Der skal altså ifølge Kant ikke være den samme tilstedeværelse af religion og naturfascination i opdragelsen, som før set, og der skal ske en aftraditionalisering.
Kant ønskede at gøre op med den skoleform, som han selv havde oplevet da han havde sin... Køb adgang for at læse mere

Om pædagogik af Immanuel Kant

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.