Normalitetsbegrebets betydning for specialpædagogikken

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Specialpædagogik
  • Godkendt
  • 8
  • 1464
  • PDF
  • Blaagaard Statsseminarium
  • 2011
  • 27-09-2012

Studieprodukt: Normalitetsbegrebets betydning for specialpædagogikken

Studieprodukt i specialpædagogik.

Problemformulering

I hvor høj grad er normalitetsbegrebet en afgørende faktor for specialundervisningen? Der tages bl.a. udgangspunkt i artiklen ”Den psykologiserede pædagogik og specialpædagogikken” af Klaus Nielsen samt ”Normalitetsbegrebet – et historisk og aktuelt perspektiv” af Birgit Kirkebæk.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering: 3
Normalitetsbegrebet 3
Den psykologiserede pædagogik 4
Historisk perspektiv 6
Faren ved at være ”anderledes” 6
Normalitetsbegrebets betydning for specialundervisningen 7
Litteraturliste: 8

Uddrag

Indledning

Normalitetsbegrebet fortæller os, hvad der er normalt, og hvordan vi bør være som mennesker, for at befinde os indenfor det vi i dagligdags tale omtaler som ”normale” mennesker. Hvad der er normalt, afgøres af flere faktorer og anskues både filosofisk, sociologisk, medicinsk, juridisk, pædagogisk, psykologisk og historisk (Specialpædagogik i skolen, Birgit Kirkebæk, s. 35 l. 1-2).
Afhængig af disse anskuelser, vil der i et hvert samfund opstå ”afvigere” fra normalen. Disse afvigelser ender ofte ud i diagnosticering af afvigerne, således at vi bedre kan forholde os til deres ”anderledeshed”. Der er i disse år særlig fokus på individualitet og mangfoldighed i samfundet, men samtidig er tendensen, at normalitetsbegrebet indsnævring har begrænset mangfoldigheden i samfundet, til kun at gælde de mennesker, som af ”fællesskabet” defineres som normale... Køb adgang for at læse mere

Normalitetsbegrebets betydning for specialpædagogikken

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.