Multimodalitet i undervisningen | Studieprodukt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Ingen givet
  • 10
  • 2241
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2018
  • 03-05-2018

Lærerfaglig analyse: Multimodalitet i undervisningen | Studieprodukt

Studieprodukt i dansk om tegneserier i danskundervisningen.

Problemformulering
“Skal du bruge den i et multimodalt forløb med fokus på samspillet mellem modaliteter?”

Det svares der bl. a. på vha. en lærerfaglig analyse af Marjane Satrapis "Persepolis : Min iranske barndom" (Persepolis : The story of a childhood and the story of a return).

Indhold

Indledning 2
Lærerfaglig analyse 2
Fagdidaktiske refleksioner 5
Litteraturliste: 8
Bilag 1 8

Uddrag

Indledning
Denne opgave tager udgangspunkt i spørgsmålet “Skal du bruge den i et multimodalt forløb med fokus på samspillet mellem modaliteter?”
Besvarelsen består af følgende fire punkter: En lærerfaglig analyse med fokus på modaliteters samspil i en grafisk roman, fagdidaktiske refleksioner over et forløb, hvor kapitlet fra Persepolis indgår (hertil følger en vedlagt undervisningsplan som bilag), en anbefaling af forløbet til kolleger, samt refleksioner over de sproglige valg i anbefalingen.

Lærerfaglig analyse
Denne lærerfaglige analyse tager udgangspunkt i et uddrag af Marjane Satrapris grafiske roman “Persepolis” fra 2000. Romanen handler om forfatterens egen barndom i Iran under den Islamiske revolution i 1979/80. Uddraget “Tørklædet” handler om indførelsen af tørklæde i de iranske skoler, lukning af tosprogede skoler og adskillelse af piger og drenge. Den handler om en piges egen oplevelse af revolutionens konsekvenser og splittelsen mellem individuel religion og den nye samfundsnorm.
Det primære tema i Persepolis er identitet. Vi følger Satrapi som har problemer ved at danne sin identitet efter den islamiske revolutions ændringer af samfundet. Hun er splittet midt over og går fra at være barn til både at skulle forholde sig til sine forældre, sin lærer, sin religion og samfundets normer.
Vi vil i vores lærerfaglige analyse inddrage følgende begreber til at undersøge samspillet mellem modaliteterne: Komposition, synsvinkel, kohæsion, affordans, udvidelse/uddybelse og layout.

Overordnet set er Persepolis en multimodal tekst bygget op af modaliteterne verbaltekst og billede. Billedernes farve er sort/hvid, hvilket kan være en måde at understrege den realistiske/selvbiografiske karakter, som teksten har (Olsen og... Køb adgang for at læse mere

Multimodalitet i undervisningen | Studieprodukt

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.