Motivation og klasseledelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 7
  • 2060
  • PDF
  • Odense Seminarium
  • 2013
  • 10-06-2014

Eksamensopgave: Motivation og klasseledelse

Eksamensopgave i pædagogik om klasseledelse og motivation i folkeskolen.

Opgaven belyser, hvad klasseledelse er, hvorfor det er vigtigt samt hvorfor motivation er vigtigt i undervisningen.

I opgaven ses også se på, hvordan folkeskolen og klasseledelse har udviklet sig igennem tiden. I argumentationen bruges teoretikerne Per Fibæk Laursen, Thomas Ziehe og Jan Tønnes Hansen.

Indhold

Indledning 1
Metodeafsnit 1
Motivation 1
Klasseledelse 2
Skolen gennem historien 3
Elevernes mangel på læring 4
Mødet med eleven 5
Litteraturliste 6

Uddrag

Indledning
Som folkeskolelærer bliver der, ifølge folkeskoleloven, krævet at man kan skabe en undervisning, hvor der er taget højde for undervisningsdifferentiering og er skabt et undervisningsmiljø som indbyder eleverne til læring og fordybelse. At udleve disse krav kan ofte være udfordrende i en klasse med 24 elever, hvor der skal tages højde for den enkelte elevs forskellige niveau og baggrund. Det er vores opgave, som lærer, at skabe motivation hos den enkelte elev, og det kan være en svær opgave, hvis der ikke er en ordentlig klasseledelse i klassen.

Metodeafsnit
Derfor vil jeg i min pædagogik opgave komme ind på, hvad klasseledelse er, hvorfor det er vigtigt og hvorfor motivation er vigtigt i undervisningen. Jeg mener at motivation avler motivation. Dette skal forstås som, at hvis en lærer er motiveret og viser interesse for noget, vil dette smitte af på eleverne. Jeg vil også se på, hvordan folkeskolen og klasseledelse har udviklet sig igennem tiden. Jeg vil i min argumentation bruge teoretikerne Per Fibæk Laursen, Thomas Ziehe og Jan Tønnes Hansen... Køb adgang for at læse mere

Motivation og klasseledelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.