Modulopgave om eksterne læringsmiljøer i biologi

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 9
  • 3829
  • PDF
  • 2018
  • 04-10-2019

Modulopgave om eksterne læringsmiljøer i biologi

Modulopgave i biologi om eksterne læringsmiljøer. Der er taget udgangspunkt i København Zoo og Den Blå Planet.
Til sidst beskrives der hvordan et besøg kan blive et godt eksternt læringsmiljø.

Indhold

Skoletjenesten på Den Blå Planets
Skoletjenesten i København Zoo
De syv udbytter
Muligheder og problemfelter af eksterne læringsmiljøer
København Zoo
Den Blå Planet
Vurdering
Det gode besøg
Litteraturliste

Uddrag

Når man tager eleverne med ud af huset handler det om at få læring ud af det, og sørge for det ikke bliver et sodavandsbesøg. Det stiller nogle krav til lærerens planlægning og samtidig skal der være et godt overblik og indsigt fra alle de involverede parter. Målet med et forløb i et eksternt læringsmiljø er at give eleverne oplevelser der kan være med til at give dem en bedre forståelse. En anden fordel ved at besøge et eksternt læringsmiljø er at man kan få lov til at røre nogle ting, og undersøge praksisnært hvordan dyrene ser ud, og hvordan de opfører sig. Samtidig er det også nogle meget kompetente undervisere der er på stederne, og dermed kan give eleverne rigtig meget god viden.

---

Dette forløb lægger op til at man skal ud og arbejde praktisk med evolution, som ellers kan være
et svært begreb, da der sker over rigtigt mange år. Men da nogle af arterne på den blå planet er opstået for mange år siden, kan man sammenligne dem med nyere arter, og finde ud af hvilke fordele og ulemper arterne har overfor hinanden.
Man får en masse nye indtryk når man kommer ud på sådan et sted, og man kan vække interesse hos eleverne, i og med de får lov til at undersøge dyrene, og stedet for at læse om dem.

---

Vi var i København Zoo's skoletjeneste, sammen med underviseren Gry. Vi blev indlogeret i et undervisningslokale, hvor vi kunne se at hun havde medbragt nogle levende dyr. Gry gav os en dybdegående introduktion omkring hvad zoo'ens skoletjeneste bestod af, og hvilke tanker og mål de havde/har med tjenesten. Som det næste fik vi alle mulighed for at komme tæt i kontakt med nogle af de medbragte dyr, som var nøje udvalgt, da dyrene havde det rette temperament.

---

Det gode besøg
For at det gode besøg kan finde sted, må man først overveje, hvorfor der gøres brug af eksterne læringsmiljøer i skolen. Besøg til eksterne læringsmiljøer, er begrundet ud fra princippet ”informal learning”, der på dansk oversættes til uformel læring, dvs. læring uden for... Køb adgang for at læse mere

Modulopgave om eksterne læringsmiljøer i biologi

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.