Mercedes: Detects dangers before they happen | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Anden uddannelse 1. år
  • Andet
  • Godkendt
  • 13
  • 3389
  • PDF
  • 2014
  • 19-03-2015

Mercedes: Detects dangers before they happen | Analyse

Opgaven er skrevet på første semester, Medievidenskab.

Opgaven handler om den uautoriseret reklamefilm af Mercedes Benz. "Mercedes: Detects dangers before they happen" Filmen sørgede for debat, spaltede holdninger og blev endda belønnet med filmprisen ”First Steps” i 2013. En reklamefilm som spiller på vores følelser og som får os til at tænke kritisk over teknik.

Opgaven indeholder en analyse af filmen som reklamefilm, herunder: kommunikationsmodellen, filmen som narrativ reklame, klipningen og denotation og konnotation.

Problemformulering
På hvilken måde påvirker, de semiologiske virkemidler samt klipning, den uautoriseret reklamefilm ”MCP”? Dette spørgsmål besvarer jeg ud fra en genrebestemmelse af reklamen, hvorefter jeg vil arbejde med semiologiske virkemidler, denotationer og konnotationer.

Underviserens kommentar

Fin opgave! Du kunne måske lave en analyse på en kunstfilm.

Forfatterens kommentar

Hvis der er mere plads kan man komme ind på kunstfilm genren.

Indhold

Indledning 3
Problemformuleringen 3
Metode 4
Analyse af tv-reklamen 4
Kommunikationsmodellen 5
Narrativ reklame 6
Klipningen 7
Denotation og konnotation 7
Vurdering 11
Konklusion 11
Bibliografi 13

Uddrag

Jeg har valgt at arbejde med Haases uautoriseret reklamefilm ”MCP” af 2013, og jeg vil specielt arbejde med dens æstetiske brugen af klip og semiologiske virkemidler. Semiologiske virkemidler har en stor betydning i reklamen, da vi underbevidst opfatter enkelte indstillinger i en større sammenhæng. Klipningen påvirkede mine følelser underbevidst og specielt brugen af semiologi som virkemiddel gjorde, at jeg forstod budskabet i reklamen. Dette æstetiske virkemiddel ønsker jeg at belyse nærmere i denne opgave.

Metode
Jeg vil benytte mig af hjemmesiden: www.tegnet.wordpress.com for at kunne bestemme, hvilken reklamegenre ”MCP” tilhører. Hjemmesiden er godt struktureret og hjælper med at finde informationer ud over pensummet.

Genreforholdet vil jeg supplere med kapitel 3: Narrative as a Formal System af Bordwell & Thompsons ”Film Art – And Introduction”.

Fra Roland Barthes ”Billedets retorik” , vil jeg inddrage brugen af semiologiske virkemidler i en reklame, dette virkemiddel supplerer Peter Larsen ”Tegnlæsning – Tegngivning“. Min analyse vil bygge på kapitel 3: Narrative as a Formal System af det amerikanske ægtepar: Bordwell & Thompsons ”Film Art – And Introduction” og Elsaesser & Hageners i ”Film Theory”, Kapitel 4: Cinema as eye- look and gaze... Køb adgang for at læse mere

Mercedes: Detects dangers before they happen | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.