Menneskesyn og Dannelse | Disposition i KLM

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab
  • Godkendt
  • 5
  • 1720
  • PDF
  • Aalborg Seminarium
  • 2010
  • 15-01-2014

Menneskesyn og Dannelse | Disposition i KLM

Her finder du en disposition til eksamen i KLM om tidens forskellige menneskesyn og dannelsens udvikling i relation til forskellige menneskesyn.

Indhold

Indledning
Metodeafsnit
Renæssancen
Oplysningstiden
Romantikken
Sekularisering og Luther.
Perspektivering
Spørgsmål til videre arbejde.
Litteraturliste

Uddrag

Metodeafsnit

Derfor vil jeg kort redegøre for perioderne, dannelsesidealer og skoleform i; renæssancen, oplysningstiden og romantikken. Jeg vil se på begrebet sekularisering, herunder vil jeg komme ind på Martin Luthers indflydelse på denne udvikling. Herefter vil jeg se på hvilke konsekvenser og problemstillinger det værdigrundlag skolen bygger på har for eleverne i skolen, samt min kommende profession som lærer. I min perspektivering vil jeg komme ind på borger. Jeg mener ikke, at man kan snakke skole og dannelse, uden at snakke medborger og demokrati.

Jeg er klar over at der i alle perioderne har været sideløbende filosofiske strømninger. Jeg har valgt kun at tage de filosoffer og tænkere med, som jeg mener, har haft størst betydning for nutidens skolevirksomhed... Køb adgang for at læse mere

Menneskesyn og Dannelse | Disposition i KLM

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.