Menneske, sundhed, miljø og natur | DPO

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 11
  • 2338
  • PDF
  • Læreruddannelsen Roskilde
  • 2019
  • 12-11-2019

Deltagelsespligtopgave, Undervisningsforløb: Menneske, sundhed, miljø og natur | DPO

DPO i biologi om "Menneske, sundhed, miljø og natur – udvikling af elevernes
handlekompetence".

En opgave med fokus på udarbejdelse af et fællesfagligt undervisningsforløb inden for
temaet ”Produktion i forhold til sundhed, miljø og naturforvaltning”, herunder stilladsering af elevernes arbejde med egne problemstillinger.

Problemstilling:
Hvordan kan jeg planlægge et tværfagligt forløb om bæredygtighed, med fokus på
bioteknologi og fødevareproduktion, med for øje at eleverne skal kunne benytte den
viden til den fællesfaglige natur prøve.

Indhold

Deltagelsespligtig element a
Indledning:
Problemstilling:
Forløb:
Undervisningsplan
3) Uddyb gennem en nærmere beskrivelse af forløbet, indeholdende:
Litteratur
Bilag 1

Uddrag

Indledning:
Det kan være enormt forvirrende som elev at skulle op til den fællesfaglige prøve i naturfag, derfor er det vigtigt at vi som naturfagslærere stilladsere eleverne i processen i at lave deres problemstillinger og deres arbejdsspørgsmål, så eleverne kan benytte sig af de forskellige kompetencer de har fået i naturfagsundervisningen. Når vi arbejder med emnet: ​”Produktion i forhold til sundhed, miljø og naturforvaltning” ​kunne det lægge op til et emne om genmodificerede (GMO) fødevarer, som er ulovlige i Danmark, men er lovlige i andre lande. GMO fødevarer kan afhjælpe sult og endda få planter til at gro uden vand. Men hvorfor er dette så ikke på tale i et land som Danmark? Især da vi pga klimaforandringer har brug for afgrøder der er mere hårdføre end nogensinde før.

---

I forløbet skal vi kunne videreudvikle de kompetencer som eleverne skal bruge op til naturfagsprøven, undersøgelseskompetencen, modelleringskompetencen, perspektiveringskompetencen og kommunikationskompetencen. Man kan lave forskellige øvelser for at fremhæve de forskellige kompetencer.

Men hvad er bæredygtighed? Der findes forskellige forskellige former for bæredygtighed - Det kan deles op i Miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed. I Danmark er man mest fokuserede på den miljømæssige bæredygtighed, da vi lever i en del af verdenen hvor man har en høj social og økonomisk bæredygtighed.

Vi kan alle gøre noget for den miljømæssige bæredygtighed, ved at orientere os om de små ting i hverdagen, vi skal vide hvad vi skal gøre for at bibeholde den levestandard som vi har i dag - dog bruger vi flere ressourcer end aldrig før, da vi har fået en “køb, smid væk” kultur... Køb adgang for at læse mere

Menneske, sundhed, miljø og natur | DPO

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.