Medborgerskab i dag | Kompetencemålsprøve

- Lærerstuderende 1. år
- Almen dannelse: Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
- Godkendt
- 10
- 2735
- Læreruddannelsen Odense
- 2018
- 26-05-2020
Medborgerskab i dag | Kompetencemålsprøve
Kompetencemålsprøve/Eksamensopgave i AD/KLM om medborgerskab i dag.
Problemformulering
Hvordan kommer den idéhistoriske opfattelse af medborgerskab til udtryk i
folkeskolens formålsparagraf? Og hvordan skal jeg som kommende folkeskolelærer
arbejde med det?
Indhold
Indledning 2
Problemformulering 2
Medborgerskab som begreb 3
Medborgerskab gennem tiden 3
Folkeskolens formålsparagraf 6
Konklusion 8
Litteraturliste 9
Uddrag
Indledning
Flere og flere unge tager demokratiet for givet og deres følelse af at være forpligtet til at deltage i det politiske fællesskab falder. Man frygter for samfundets sammenhængskraft, da man står overfor problematikken om at kunne skabe et fællesskab med plads til mangfoldigheden. For hvis ikke kulturen kan binde os sammen, hvad skal så? Det er her begrebet om medborgerskab kommer ind i billedet. Begrebet er noget vi så helt tilbage til det gamle Grækenland hvor man snakkede om demos og ethnos i en politisk sammenhæng. Havde de gamle græske tænkere fat i noget som vi kan bruge? Og i så fald, i hvilken grad?
Hvordan har man igennem tiden arbejdet med begrebet medborgerskab og hvordan ser vi det brugt i dag?... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind