Madmodige børn | Studieopgave

- Lærerstuderende 2. år
- Madkundskab
- Godkendt
- 2
- 496
- Læreruddannelsen Odense
- 2020
- 20-04-2021
Studieprodukt: Madmodige børn | Studieopgave
Studieopgave Modul 1 i madkundskab om mad-/smagsmodige børn.
Opgaveformulering
Orientér jer I én af tilgangene, fra smag for livets bog "madmodige børn", og diskuter denne og tag gerne kritisk stilling til rådet/tilgangen. Reflektér over og diskuter, om tilgangen kan inspirere til ”et godt råd til den kommende madkundskabslærer”.
Indhold
Kort oprids af tilgang 1 ‘Slip kontrollen':
Råd
Kritik af tilgangen:
Råd til den kommende madkundskabslærer:
Uddrag
Kort oprids af tilgang 1 ‘Slip kontrollen':
Tilgangen handler om at man som forældre skal slippe tanken om at børn skal - og ikke skal spise noget specielt. Dette beskrives som pres og restriktion. F.eks. presset om at spise bestemte fødevarer som frugt, grønt eller fisk. Eller restriktionen af f.eks. søde eller fede fødevarer. Hvis man har oplevet en situation som er negativ i forbindelse med mad, kan det forankre sig og medvirke til at maden får en negativ preference.
Det handler i stedet om at finde balancen mellem at som voksen at have styringen over hvilke fødevare børnene kan tilgå. Teksten lægger op til at man bør fjerne uønskede madvarer (produkter med tilsat sukker ...
---
Kritik af tilgangen:
Give eleverne mulighed for at tage stilling til om de vil smage maden, men den risiko for at eleverne slet ikke vil spise maden. Det kan komme til livs, ved at skabe en kultur/rammesætte, hvad der er tilladt og ...
---
Råd til den kommende madkundskabslærer:
Ros barnet for at være madmodig
Lad eleverne være medbestemmende: Hvilken mad skal vi lave, tag imod forslagene selvom du ikke selv... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind