Lokalhistorie i historieundervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Historie
  • Godkendt
  • 16
  • 5602
  • PDF
  • Læreruddannelsen Vordingborg
  • 2019
  • 19-09-2019

Eksamensopgave: Lokalhistorie i historieundervisningen

Afsluttende eksamensopgave om lokalhistorie.

Problemstilling

Hvorfor er studiet af lokalhistorie historisk betydningsfuldt og interessant? Hvordan planlægger,gennemfører og evaluerer historielæreren et undersøgende og kompetenceorienteret undervisningsforløb om lokalhistorie, som giver mening og opleves som værende relevant for eleverne?

Underviserens kommentar

God opgave med rødder stærkt forankret i lokalkendskab

Forfatterens kommentar

Arbejde mere med teori

Indhold

Indledning side 2
Problemstilling side 3
Teori og metode side 3
Historiefaglighed side 3
- Lokalhistorie som tema side 3
- Stege 750 års købstadsjubilæum side 3
- Legitimering ved hjælp af Christine Counsell side 4
Undervisningsmetoder side 5
- Læreren som fortæller side 5
- Teamarbejde side 6
- Feltarbejde side 6
- Undervisningsdifferentiering side 7
- Eksempel på undervisningsplan side 9
Præsentation af læremidler side 11
- Clio Online side 11
- Silderuten side 11
- Nærområdet side 11
- Møns Museum, 12 fantastiske fortællinger side 11
Konklusion side 11
Litteraturliste side 12
Webadresser Side 12
Læremidler Side 13
Bilag 1 Side 14

Uddrag

I mit arbejde med denne opgave har jeg indtryk af, at lokalhistorie ikke spiller en særlig rolle i undervisningen. Denne påstand underbygges også hvis man gransker Fælles mål for faget Historie, hvor lokalhistorie ikke nævnes specifikt. Dog står ‘det lokale' nævnt under kompetenceområdet Kronologi og Sammenhæng, men stadig uden en specifik henvisning til at opnå kompetence i lokalhistorie. Det er umiddelbart op til historielæreren selv at inkorporere denne disciplin i sin undervisning.
I min praktik i efteråret 2018 spurgte jeg ind til det, og det var mit indtryk at man først arbejder med lokalhistorie, hvis det er relevant og i forbindelse med noget aktuelt. I dette tilfælde var der tale om et jubilæum for en hel by - nemlig Steges 750 års købstadsjubilæum. Stege omtales i turistbrochurer som levende og charmerende, både med muligheder for masser af shopping og spisemuligheder. Men hvad sker der, når vi graver lidt dybere? Så dukker historien frem. Når vi fx. ser på Mølleporten - en af byens middelalderporte, som foruden at være en af de sidste af sin slags i landet også er vartegn for Stege. Når man kom fra øst og skulle på marked var porten det første man mødte. Den indeholdt også et fængsel på loftet, hvorfra man kunne høre fangernes klynken. Når kælkebakkerne på volden gemmer på en fortid som byens foretrukne mødested for unge elskende, og når parkeringspladsen ved Netto er etableret ovenpå de sidste rester af en middelalderlig kongeborg?
Ét er, at jeg som lærer og formidler synes at mit lokalområde er fascinerende og gemmer på utallige hemmeligheder, som blot venter på at blive afsløret - men hvordan får jeg eleverne til at overtage og mærke den samme gejst, som jeg selv oplever? Hvordan kan jeg præge deres syn på lokalhistorie og ikke mindst give dem en følelse af, at de også er en del af fortællingen om Stege dvs. en indsigt i, at de på en og samme tide både er historieskabte såvel som historieskabende?... Køb adgang for at læse mere

Lokalhistorie i historieundervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.