Lev Semeonovich Vygotsky | Noter

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Pædagogstuderende 3. semester
  • Andet
  • Ingen givet
  • 4
  • 1295
  • PDF
  • 10-01-2010

Lev Semeonovich Vygotsky | Noter

Noter om Lev Semeonovich Vygotsky og hans teorier.

Indhold

Kulturelle aspekt
Interpersonelle aspekt:
Individuelle aspekt:
Nærmeste udviklingszone

Uddrag

Han er født i Rusland. Er egentlig uddannet i historie og litteratur og har undervist i litteratur. Han var blandt andet også interesseret i psykologi, som han også underviste i og senere ansat på Det Psykologiske Institut i Moskva. Han fik udgivet flere bøger, to af de vigtigste hedder Thought and language og Mind in society. Det var dog først mange år efter hans død, da bøgerne blev udgivet på engelsk, at Vygotsky blev kendt internationalt.
Hvis vi skal forstå børns udvikling er det vigtigt at inddrage historiske kræfter som har præget og stadig præger vores samfund, Vygotsky mener altså at mennesket formes af den sociale organisation. Vygotsky mente, at det var psykologiens opgave at undersøge spændingen mellem barnet og samfundet og hvordan denne spænding opløses i løbet af barnets udvikling.

Vygotsky arbejdede altså ud fra at den kognitive udvikling i bund og grund er en social proces. Hans fremgangs måde var, at undersøge menneskets udvikling på 3 forskellige niveauer: det kulturelle, det interpersonelle og det individuelle niveau. Og forstå de højere intellektuelle funktioner- tænkning, forståelse, planlægning, erindring osv..

Det første niveau Vygotsky snakker om er det kulturelle aspekt:
Han opfattede den menneskelige natur som et produkt af sociale og kulturelle faktorer. Børn... Køb adgang for at læse mere

Lev Semeonovich Vygotsky | Noter

[7]
Bedømmelser
  • 02-03-2019
    Skrevet af Lærerstuderende på 3. år
    gode noter !
  • 05-01-2014
    rigtig gode og brugebare noter
  • 23-05-2013
    En smule kort, men som nævnt i tidligere kommentar, har den det vigtigste.
  • 29-11-2011
    God opgave, især afsnittet om interpersonelle aspekt.