Vitello får en klam kæreste | Lærerfaglig analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 1. – 6. klassetrin
  • Godkendt
  • 15
  • 3575
  • PDF
  • Blaagaard Statsseminarium
  • 2014
  • 08-12-2015

Modulopgave: Vitello får en klam kæreste | Lærerfaglig analyse

Her finder du en modulopgave i dansk der analyserer novellen "Vitello får en klam kæreste" af Niels Bo Bojesen og Kim Fupz Aakeson lærerfagligt.

Foruden analysen, indeholder studieproduktet også:

Undersøgelse af det didaktiske design, herunder en vurdering af materialets muligheder og udfordringer.
Dvs. et kig på læremidlet tilgængelighed for eleverne og det grafiske design af selve novellen.
Redidaktisering af læremidlet. Egen refleksion over hvordan man kan bruge novellen til undervisning i dansk.
Samt lærerfaglige refleksioner over gode ting og ulemper ved brug af denne novelle til undervisningen.

Indhold

1. Introduktion
1. Sproglig analyse
7. Undersøgelse af det didaktiske design, herunder en vurdering af materialets muligheder og udfordringer
10. Redidaktisering af læremidlet
Model til planlægning af designdidaktik.
Læringsaktivitet
Videns design
Læringsdesign
Undervisningsdesign
14. Lærerfaglige refleksioner
15. Litteraturliste

Uddrag

Vitello får en klam kæreste er bind 8. i bogserien om Vitello, som er skrevet af Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen. Fortællingen bliver brugt i læremidlet Plot 4, som er en del af et læremiddelsystem, som i alt består af en elevbog, lærevejledning og en hjemmeside (Plotind).
Vitello får en klam kæreste bruges i Plot 4 som en del af et længere afsnit, der omhandler kærlighed. Der bliver i afsnittet gjort brug af forskellige midler, såsom tekster, fortællinger, billeder, fakta bokse, citater, ordforklaringer, film mm. Siderne som der er relateret til afsnittet, er alle markeret med en lille skrift i højre hjørne, hvor der står ”kærester og kujoner” (Plot 4).
Afsnittet og fortællingen (Vitello får en klam kæreste) er didaktisk designet som et læremiddel fra ALINEA og lærebogsforfatterens side, så det er tilpasset til brugen som et læremiddel. Derfor finder man opgavebeskrivelser både før og efter teksten, samt forskellige bokse der enten uddyber fakta, ordenes betydning og lignende.

- Sproglig analyse

Fortællingen er en novelle, der følger et fiktivt, kronologisk narrativ. Til den sproglige analyse vil jeg gøre brug af ... Køb adgang for at læse mere

Vitello får en klam kæreste | Lærerfaglig analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.