Kritik af kristendomskundskab | LG2-prøve

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Modulprøve: Kritik af kristendomskundskab | LG2-prøve

Modulprøve i LG2 i AD/KLM.

Problemformulering

Hvorfor er kristendomskundskab som fag i folkeskolen udsat for så meget kritik?

Underviserens kommentar

En fremragende opgave der blev begrundet af relevant teori til den mundtlige prøve

Indhold

Problemformulering 2
Indledning 2
Nietzsche 2
Kristendomskundskabs fagformål 5
Postmodernisme og kulturrelativisme 5
Marxismen 7
Identitetspolitik 7
Vurdering 8
Konklusion 8
Bibliografi 9
Litteraturliste 9

Uddrag

Indledning
Vi lever i en tid der er præget af store splittelser. Vi tror på forskellige ting. Kristendom, islam, ingenting. Mænd kan være kvinder og kvinder mænd. Intet er som det ser ud og vi er i højere grad præget af vores egne individuelle forestillinger om verden. Det store narrativ, den fælles røde tråd er for længst væk og vores hyper-individualiserede konkurrence kultur gør det blot endnu sværere at finde op og ned.

Det er en massiv udfordring for folkeskolen. For hvad skal der så lægge til grundlag for dannelsen af børn og unge. Når den store mening er væk, er vi tilbøjelige til at fremlægge vores individuelle verdensbillede som det eneste rigtige. Hvis mennesket ikke har en klar og tydelig vej, farer det vild i forvirringen. I tågen og mørket.

Gud er død og vi får ham aldrig nogensinde tilbage. I hvert fald ikke sådan rigtig tilbage. Måske en tyndere, mere vattet udgave, men den store alfader med svarene på det hele er væk for bestandig. Hvad er så meningen? Måske ikke med det hele men så i vores tilfælde bare folkeskolen.
Hvad er folkeskolen for en størrelse nu til dags og hvad skal vi bruge den til?
Hvordan kan man videreføre en institution som folkeskolen når vi selv vakler i vores egne liv.

---

Vurdering
Nu har jeg undersøgt nogle af de store tanker og ideer der har påvirket verden gennem de sidste 150 år. Tilbage står vi stadigvæk med spørgsmålet om hvad kristendomskundskab skal bruges til i folkeskolen. Mennesket har brug for mening i deres liv. Kristendommen har i 1000 år været den mening og selvom den måske ikke er det længere, kan den bruges som afsæt for at forstå og undersøge hvad mening er for noget. For uanset hvad man tror, hvad man mener om religion eller hvad ens livssyn er. Har tilværelsen brug for mening. Kristendomskundskab er en mulighed for ikke bare at uddanne men netop danne elever. Uanset om man tror eller ej, er det vigtigt at tilegne sig... Køb adgang for at læse mere

Kritik af kristendomskundskab | LG2-prøve

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.