KLM synopsis om helligdage i folkeskolen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

KLM synopsis om helligdage i folkeskolen

Synopsis til eksamen i KLM om religiøse helligdages betydning, set i en sekulær og multikulturel sammenhæng.

Problemformulering
Hvad forstås ved begreberne sekularisme, multikulturalisme og interkulturalisme? Hvilken betydning har et flerkulturelt samfund, for afholdelse af religiøse højtider og helligdage i den danske folkeskole, og hvorledes kan vi som lærere, sørge for at inkludere alle, uanset deres kulturelle og religiøse baggrund?

Indhold

1. Indledning 2
1.1 Problemformulering 2
2. Redegørelse 3
2.1 Sekularisering og sekularisme 3
2.2 Multikulturalisme 3
2.3 Interkulturalisme 3
3. Analyse 5
3.1 Multikulturalisme 5
3.2 Sekularisme 5
3.3 Interkulturalisme 6
4. Konklusion 7
5. Perspektivering 8
6. Litteraturliste 9

Uddrag

1. Indledning
Den danske folkeskole i dag, påstås at være en sekulær samfundsinstitution.

Derfor kunne man i dag kalde vores folkeskole for sekulær, men er den overhovedet så sekulær, som vi går rundt og tror? Skolen er f.eks. stadig underlagt de kristne helligdage og højtider, og forskning viser da også, at 64% af den danske befolkning tror på en Gud, mens kun 21% identificerer dem selv, som ikke-troende mennesker (Andersen & Lüchau, 2011, pp. 80-81). Vores samfund er desuden ikke et homogent samfund mere, og flere kulturer er da også at finde i den danske folkeskole i dag.

F.eks. har en skole i København valgt at holde fri, ved fejringen af muslimernes eid, selvom dette ikke er en officiel helligdag i Danmark (Jørgensen, 2012). Dette leder os frem til dilemmaet om man som skole, skal forsøge at afholde andre helligdage end de eksisterende, og hvor langt bør man som skole og lærer gå, for at tilpasse sig de kulturelle forandringer i samfundet?... Køb adgang for at læse mere

KLM synopsis om helligdage i folkeskolen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.