Klasseledelse og læringsmiljø | Eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 10
  • 3249
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2013
  • 07-02-2014

Klasseledelse og læringsmiljø | Eksamensopgave

Her har du mulighed for at se en eksamensopgave i pædagogik til eksamen om klasseledelse og læringsmiljø i klassen.

Problemformulering

Hvordan defineres begrebet klasseledelse, og hvordan kan man bruge klasseledelse til at styrke læringsmiljøet? Hvilken betydning har gode relationer på læringsmiljøet?

Forfatterens kommentar

Jeg havde meget at se til, dag jeg skrev opgaven, derfor fik den kun 4.

Indhold

1. Indledning 3
2. Problemformulering 3
3. Metode 3
4. Case 3
5. Teori 4
5.1. Klasseledelse 4
5.2. Klasseledelse og relationer 7
6. Analyse 8
6.1. Timens start 8
6.2. Tryghed i klassen 9
6.3. Uro i klassen 9
6.4. Relationer 9
7. Konklusion 10
8. Litteratur 11

Uddrag

Indledning

En af de udfordringer jeg har fundet mest spændende og på samme tid overvældende ude i praktikken, har været klasseledelse. Den måde man som lærer skal sælge sit, ikke altid eftertragtede, produkt (her undervisningen) på samme tid med at eleverne skal kunne føle sig trygge, set og hørt. Det er ikke altid nemt at få styr på det hele på en gang og derfor er det godt at have noget man kan støtte sig op af. Personligt har jeg haft stor nytte af klasseledelse.
Her kan man få råd til hvordan man skaber gode relationer til eleverne, på samme tid med at de respektere en som lederen af klassen.
Der er nogle egenskaber der er vigtige at have som klasseleder, og uden dem kan undervisningen nemt tage en helt anden retning end den man havde planlagt derhjemme fra.
En stor udfordring kan bl.a. være hvordan man håndterer en klasse hvor en stor del af eleverne er bagud, mange er med på det faglige niveau og de sidste er langt fremme. Her skal man planlægge undervisningen så man ikke kun rammer dem i midten, men også de fagligt svage og stærke elever skal udfordres og få noget ud af undervisningen i sidste ende.

Metode

I denne opgave vil jeg komme ind på hvad klasseledelse er og hvilke egenskaber en god leder skal have. Desuden vil jeg argumentere for hvordan klasseledelse, ifølge Mads Hermansen og Elsebeth Jensen, kan forbedre læringsmiljøet i klassen.
Til sidste vil jeg se på hvilken påvirkning gode relationer til eleverne har på læringsmiljøet, og hvorfor disse også er vigtige for måden man leder klassen på... Køb adgang for at læse mere

Klasseledelse og læringsmiljø | Eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.