Klasseledelse | Almen didaktik

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Almen didaktik
  • Godkendt
  • 13
  • 2168
  • PDF
  • Læreruddannelsen i Silkeborg
  • 2014
  • 29-08-2014

Eksamensopgave: Klasseledelse | Almen didaktik

Eksamensopgave i almen didaktik omhandlende klasseledelse.

Problemformulering

Hvordan kan læreren gennem klasseledelse skabe et godt lærings- og klassemiljø, hvor eleverne får et såvel fagligt, som socialt udbytte?

Indhold

Indledning 3
Problemformulering 3
Skabelsen af det gode læringsmiljø 3
Læreren 5
Ledelsesstile 6
Metoder 7
Positiv adfærd i læring og samspil (pals) 8
Classroom management 8
Cooperative learning (CL) 8
Konklusion 9
Litteraturliste 10
Bilag 11

Uddrag

Indledning
Som lærerstuderende gennem de seneste 3 år, har jeg oplevet en vis forskellighed i de forskellige læringsmiljøer og former for ledelse, der er at finde i de forskellige klasselokaler. Det ene sted, oplever man en klasse med høj faglighed og aktivt deltagende elever, samt en lærer som forstår at navigere sig igennem klasserummets uskrevne mønstre, mens man det andet sted kan se en lærer kæmpe for at bibeholde kontrollen over sin klasse.

I en tid efter reformpædagogikkens autoritetsnedbrud, har ord som klasseledelse fyldt rigtig meget. Vi hører ofte om lærere der ikke tør tage autoritetsrollen på sig og hvordan de derfor mister overblikket i en klasse.

Klasseledelsen er vigtigere end aldrig før, men hvad er god klasseledelse og hvordan kan man som lærer bedst muligt lede sin klasse, på den bedst mulige måde mod målet? Denne problemstilling har ført mig frem, til følgende problemformulering.

Skabelsen af det gode læringsmiljø
Man skal som lærer ikke forvente at dét at være en god klasseleder, skabes i det samme du træder ind i et klasselokale. Der er mange faktorer som man er nødsaget til at tage forbehold for i en klasse, men det vigtigste er, at “enhver lærer må påtage sig rollen som den, der skaber spillereglerne og styrer spillet i klassen. “ Det er hele tiden vigtigt at det er læreren der går forrest og tør tage initiativet og ansvaret i klassen... Køb adgang for at læse mere

Klasseledelse | Almen didaktik

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.