Klassekultur og sociale medier

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed)
  • Godkendt
  • 6
  • 1425
  • PDF
  • Læreruddannelsen Campus Carlsberg
  • 2019
  • 06-05-2020

Klassekultur og sociale medier

PL 1 opgave i Elevens læring og udvikling om at samtale med børn og didaktiske overvejelser om mobning og kommunikation.

Opgaven bygger på en case om en dreng i 7. klasse, som er blevet mobbet på "Discord".

Indhold

Hvordan skaber man en god (internet)kultur?
Didaktisk nærbillede
Klassen som politisk arena
Litteratur

Uddrag

Hvordan skaber man en god (internet)kultur?
I den følgende opgave forsøger vi at diskutere, hvordan en problematik om mobning i en 7. klasse kan bruges som springbræt til at igangsætte en (ny) klassekultur, der fordrer en anden moralitet omkring brugen af sociale medier. Opgaven er struktureret med et didaktisk nærbillede til at indlede casen og herefter en række analytiske overvejelser.

Didaktisk nærbillede
I den netop opstartet 7. klasse på X Skole i Sydhavnen er klassen, som resten af deres generation, opvokset i en interæra, der adskiller sig markant fra disse forfatteres. Det er således ikke, udelukkende, i det åbenlyse, at klassen sociale liv forekommer, men også fordækt for det voksne øje gemt væk i diverse digitale sociale universer. Herunder navnligt Snapchat, der figurerer som mobilapp og Discord, som modsat er mere tilstede ...

---

Klassen som politisk arena
Situationen er gammel vin på nye flasker: En elev bliver holdt udenfor fællesskabet - det digitale fællesskab. En problematik som vi vil argumentere for skal forstås ind i rammerne af, hvordan klassen har skiftet sociale og moralske spilleregler. Stine Kaplan Jørgensen (2017) låner begreberne “mikropolik” og “in situ moral practices” fra... Køb adgang for at læse mere

Klassekultur og sociale medier

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.