Undervisningsforløb til kartoflen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 16
  • 4582
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2001
  • 29-11-2001

Undervisningsforløb til kartoflen

Opgave i faget madkundskab, som beskriver levnedsmildet kartoflen.

Handler om kartoflens gang, fra jord til bord.

Undervisningsforløbet er lavet til en 6. klasse, hvor man starter med at køre en tværfaglig uge med historie, naturteknik og hjemkundskab. Efter den tværfaglige uge fortsætter 6. klasse de næste 4 uger med at arbejde med forskellige metoder og tilberednings former omkring kartoflen i hjemkundskabslektionerne.

Indhold

Indledning:
En historisk tidslinje
Fakta om kartoflen
Kartoffel sorter og kvalitet
Spisekartofler i Danmark skal være sorteret i kvalitetsklasserne:
Hvad bruges kartofler til?
Kerneområder
Hygiejne
Sygdomsfremkaldende bakterier
Perspektiver
Sundhed og livskvalitet
Æstetisk og skabende virksomhed
Sociale, kulturelle og historiske aspekter
Etiske spørgsmål og overvejelser
Handlemuligheder
Forslag til undervisningsforløb
Mål: Kartoflens mangfoldighed, og et godt ”alternativ” til ris og pasta
Konklusion:
Litteraturliste:

Uddrag

Indledning:
Kartofler - er der noget der er mere dansk end kartofler eller hvordan er det nu lige det er?
Vi har det næsten som om vi selv har opfundet kartoflen. Men sådan hænger det naturligvis ikke sammen. For jyder er en middagsret uden kartofler næsten som ikke at have spist noget!

Dette og mange andre historiske spørgsmål vil vi prøve at besvare og redegøre for i denne opgave hvor vi har sat fokus på kartoflens vej fra jord til bord.

Først vil vi via en tidslinje kort historisk redegøre for kartoflens vej til Danmark.

Vi vil også se på hvad man egentlig bruger kartofler til og derudover se lidt nærmere på for de forskellige kartoffel sorter der bruges i den daglige husholdning og hvilken kvalitet man som forbruger kan forvente at få når man køber kartofler.

Derudover vi vil beskrive hvordan man behandler og opbevare kartofler når man skal opbevare dem i længere tid.

---

En historisk tidslinje
Kartoflen stammer fra indianerne i Andesbjergene, der i årtusinder har dyrket kartofler. De kaldte den for patata, og det blev til det engelske potatos, det franske pommes de terre (det betyder jordæble) og senere blev det til det gamle danske udtryk poteter.

Den 12. oktober 1492 skulle blive datoen og året, hvor begyndelsen til en ændring af Europas kostvaner grundlagdes. Det var nemlig den dag, Christoffer Columbus opdagede San Salvador i Sydamerika. Men det er tvivlsomt, om han nogensinde selv satte sine tænder i en kartoffel.

Europæerne lærte kartoflen at kende via de spanske sømænd, der dog først brugte den som prydplante inden de i midten af 1500 fandt ud af, at kartoflen var uhyre rig på C-vitaminer og kunne forebygge skørbug. Senere blev kartoflen sendt til Rom og videre herfra ud i Europa til forskellige fyrster og universiteter. Italienerne kaldte den for tartufo (det betyder lille trøffel), og det blev til det tyske kartoffel – som også senere blev til det danske ord.

Franskmændene så kartoflens muligheder i madlavningen og dette er også hovedårsagen til at kartoflen holdt sit indtog i Danmark. Kartoflen er blevet indført her til landet i året 1719, hvor de første landflygtige franske huguenotter ankom til Fredericia, og med i bagagen havde de kartoflen, som de dyrkede sammen med tobak.

Danskerne var skeptiske over for såvel franskmændene som kartoflen. De troede, at man blev dum af at spise den brune knold. I sproget kan man også se at man får nedsættende udtryk som”kantøffel”, kartofelnæse” og ”hyppe sine egne kartofler”.

Senere i slutningen af 1700 kom så kartoffeltyskerne til landet. Hentet til Danmark i 1759 for at opdyrke det øde land, som danskerne ikke selv kunne klare. Tyskerne var ikke bange for at lære fra sig, og de underviste gerne deres danske naboer i kunsten i at dyrke kartofler på rette vis... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb til kartoflen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.