IBSE-modellen i natur/teknologi-undervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknik
  • Godkendt
  • 6
  • 1469
  • PDF
  • Læreruddannelsen Odense
  • 2016
  • 09-11-2017

Undervisningsforløb, Studieprodukt: IBSE-modellen i natur/teknologi-undervisningen

Studieprodukt om brug af IBSE-modellen i undervisningen i natur/teknologi på mellemtrinnet. Indeholder også et forslag til et undervisningsforløb til en 6. klasse om drivhuseffekten.

Indhold

Indledning
Inquiry based science education (IBSE)
IBSE arbejdsgangen iflg. Krabbe og Linderoth (2017)
Selvbestemmelses teori
Undervisningsforløb – Drivhuseffekten
Lektion 1 – Engagering (90 min)
Lektion 2 (Undersøgelse) (90 min)
Lektion 3 (90 min) – Konklusioner og dokumentation
Lektion 4 (90 min)
Konklusion/Perspektivering
Litteraturliste

Uddrag

Indledning

Naturfag er kedeligt for danske elever, sådan skriver Helle Vincentz i ingeniøren 2004 (ingeniøren, 2004). Her viser en undersøgelse at ca. halvdelen af pigerne og en tredjedel af drengene finder naturfag kedeligt. I denne opgave kikkes der nærmere på brugen af IBSE modellen i Natur og Teknologi undervisningen og om den kan bruges til at motivere eleverne.

Inquiry based science education (IBSE)

IBSE er en tilgang til naturfagsundervisningen, hvor eleverne opnår en forståelse for det de beskæftiger sig med og altså ikke bare opnår tilfældig viden og evner at kunne gentage fakta (Guldager og Auning, 2017). Begrebet Inquiry er engelsk og henviser til en undersøgende vinkel eleverne kan tage til problemløsning i ...

---

Undervisningsforløb – Drivhuseffekten
Begrebet drivhuseffekt omtales ofte i medierne, men hvad er det helt præcist? I dette forløb skal eleverne i en 6. klasse beskæftige sig med begrebet og ud fra emnet lave nogle forskellige undersøgelser. Det er et kort forløb som strækker sig over fire lektioner... Køb adgang for at læse mere

IBSE-modellen i natur/teknologi-undervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.