Hos regnormene | Lærerfaglig analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 11
  • 2788
  • PDF
  • Læreruddannelsen Hjørring
  • 2018
  • 12-09-2019

Studieprodukt: Hos regnormene | Lærerfaglig analyse

Studieprodukt i dansk om børne og ungdomslitteratur med en lærerfaglig og litteraturpædagogisk analyse af Bent Hallers novelle "Hos regnormene".

Indhold

Lærerfaglig analyse 2
Resumé: 2
Metode Introduktion: 2
Før læsning: 2
Gennemlæsning: 3
Genlæsning: 3
Fortolkning: 5
Litteraturpædagogisk analyse 5
Vurdering af teksten: 5
Kompetencer: 6
Kriterier: 6
Litterære metoder: 7
Nykritikken: 7
Psykoanalytiske metode: 8
Læringsmål og elevopgaver 8
Læringsmål: 8
Opgaver 1: 8
Opgave 2: 9
Opgave 3: 9
Litteraturliste 11

Uddrag

Lærerfaglig analyse

Resumé:

I teksten ”Hos Regnormene” af Bent Haller møder vi pigen Regitse, hvis forældre er ved at blive skilt.
Regitse har en meget svær tid, og føler sig meget deprimeret. Hun græder ofte og læreren er bekymret for hende. Børnene i hendes klasse driller hende, hvilket ikke gør hende i bedre humør.

Regitse føler ikke, at hun har forældre mere, og hun føler ikke, at hun har et hjem. Vi finder efterhånden ud af, at hendes forældre er ved at blive skilt. Hun kan ikke genkende hendes værelse og ...

---

Genlæsning:

Fortælleren er en 3. persons personbunden fortæller, med synsvinkel fra hovedpersonen Regitse. Dette gør, at vi får Regitses egne tanker, som fylder rigtig meget af historien. Hvad der er specielt ved fortælleren er, at vi både får et indblik i, hvordan Regitse tænker, men også hvordan virkeligheden er. Hvis vi kun havde fået at vide, hvad Regitse tænkte, ville læseren ikke have fået et særligt stort indblik i Regitses liv. Dette kan f.eks. skyldes at Regitse kun er syv eller otte år gammel, ...

---

Litteraturpædagogisk analyse

Vurdering af teksten:

Det læsetekniske niveau for teksten er gennemsnitligt, da det er forventet at eleverne kan læse og forstå de brugte ord i teksten. Dog indeholder teksten ord som ”forunderligt” og vendinger som ”uhyre vigtigt”, hvilket kan være svært for mere udfordrede elever at læse og forstå.

Teksten omhandler skilsmisse, hvilket mange elever har stiftet bekendtskab med i deres eget eller andres liv. Derfor skal deres encyklopædiske niveau være tilstrækkeligt højt, for at kunne sætte sig... Køb adgang for at læse mere

Hos regnormene | Lærerfaglig analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.

Materialer relateret til Hos regnormene | Lærerfaglig analyse.