Historiefaglig motivation om Danmarks besættelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Historie
  • Godkendt
  • 5
  • 1353
  • PDF
  • Læreruddannelsen Roskilde
  • 2019
  • 10-10-2019

Modulopgave: Historiefaglig motivation om Danmarks besættelse

Modulopgave i historie, om hvorfor eleverne skal arbejde med Danmarks besættelse.

Opgaveformulering

Følgende opgave vil indeholde en historiefaglig motivation for, hvorfor eleverne skal arbejde med Danmarks besættelse.

Dernæst en præsentation af emnet, hvor der vil være en redegørelse for Danmarks besættelse den 9. april 1940.

Til slut vil jeg benytte Christine Counselss 5 R'er, hvor jeg først vil præsentere dem og derefter forsøge at placere min udvalgte Danmarkshistorie og vurdere, hvorfor Danmarks besættelse er vigtigt at arbejde med.

Indhold

Historiefaglig
Præsentation af Danmarks besættelse den 9. april 1940
Christine Counselss 5 R'er
Litteraturliste

Uddrag

Historiefaglig motivation – hvorfor skal eleverne arbejde med det?
Jeg mener, at det er vigtigt, at eleverne skal arbejde med 2. verdenskrig og herunder Danmarks besættelse den 9. april. Eleverne skal have kendskab til Danmarks rolle under 2. verdenskrig, hvordan timerne forløb sig indtil danskerne måtte overgive sig, og hvordan soldaterne kæmpede ved grænsen for at holde den tyske hær tilbage.
Augustoprør og jødeaktionen 1943 er en del af kanonhistorien, som består af 29 punkter, det vil altså sige, at det er noget eleverne skal have stiftet bekendtskab med inden de går ud af 9.klasse.
Danmarks besættelse den 9. april er ikke hovedoverskriften på kanonpunktet, men det er noget, man som lærer kan vælge at inddrage, da der ikke er faste emner/materiale, som man skal igennem. Dermed vil jeg som kommende historielærer i arbejdet med 2. verdenskrig også præsentere eleverne for Danmarks besættelse, og herunder kan man også arbejde med forskellige underemner.

I arbejdet med Danmarks besættelse er der mulighed for, at eleverne kan arbejde med historiske problemstillinger og forskellige kilder, derudover vil det også give eleverne et historisk overblik over krigen og Danmarks rolle i verdenskrigen. Eleverne vil samtidig også få en forståelse for perioden... Køb adgang for at læse mere

Historiefaglig motivation om Danmarks besættelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Historiefaglig motivation om Danmarks besættelse.