Historiebevidsthed | Noter

- Lærerstuderende 3. år
- Historie
- Godkendt
- 2
- 671
- Læreruddannelsen Aarhus
- 2021
- 09-02-2021
Historiebevidsthed | Noter
Noter med en redegørelse for begrebet historiebevidsthed.
Uddrag
Begrebet 'Historiebevidsthed' har siden 1995 fyldt meget i den historiedidaktiske debat i Danmark. I 1995 blev begrebet historiebevidsthed og udviklingen heraf til skolefagets kerneopgave. 'Historiebevidsthed' eller 'historisk bevidsthed' er stadig den dag i dag en del af historiefagets formål i skolen, hvor stykke tre siger: ”Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.”, men hvad dækker begrebet helt præcis over?
Den historie didaktiske tanke bag 'historiebevidsthed' som begreb stammer fra det daværende Vesttyskland i 1970'erne. Her var målet for begrebet at skabe en forskningstilgang, der skulle sikre at forståelsen af relationen mellem historisk viden og samtidens hverdagsliv skulle være bevidst og reflekteret. I dansk historiedidaktik er det især den norske forsker Bernard Eric Jensen, som har haft stor betydning for implementeringen af historiebevidsthedsbegrebet. Jensen ser... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind